OCR RACE -lasten sarjojen lisäinfo

Lisätietoa RACE WEEKENDin lauantain lasten OCR-kilpailusta

Alla olevasta linkistä löytyy vuoden 2021 kisojen ohjevideo, mihin on hyvä tutustua. Lasten sarjojen säännöt eivät täsmää suoraan videon sääntöihin (aikuisten säännöt kerrottu), mutta estejärjestys on sama (paitsi lisätty Ring Toss -este ja renkaan pyörityksen sijaan on kelkantyöntö). Alla olevassa ohjetekstissä säännöt päivitettynä tämän vuoden kisoihin. Tekstin läpikäymisen jälkeen voitte yhdessä lapsen kanssa käydä vielä viedon läpi, muistaen sääntöpoikkeukset lasten kisassa.

OCR RACE -LASTEN SARJAT 9.12.2023


Lastensarjojen ensimmäinen lähtö on klo 10:00. Sen jälkeen kilpailijat starttaavat matkaan 3 minuutin välein.


LASTEN KILPASARJAN SÄÄNNÖT

Jokainen kipailija saa ranteeseen SIAC-kilpalijakortin eli ajanottosirun. Lähtö (ja maali) sijaitsee salin aulassa. Juuri ennen lähtöviivan ylittämistä kortti aktivoidaan toimitsijan toimesta päälle. Maaliin tultaessa toimitsija piippaa kortin (ja kilpailijan) saapuneeksi maaliin. Nopeimman ajan suorittanut voittaa kilpailun. Molempien ikäsarjojen (alle 12v. ja 12-15v.) kolme parasta palkitaan OCR Factoryn mitaleilla. Kaikki osallistujat saavat osallistujamitalin maaliin tullessaan. Lopullinen sijoitus on selvillä vasta, kun kaikki kyseisen sarjan kilpailijat ovat saapuneet maaliin. Ellei mitalisijoituksille tullut kilpailija pysty jäämään palkintojenjakoon, mitali toimitetaan hänelle myöhemmin.


Juoksukaarteen mutkassa (naisten pukuhuoneen kohdalla) on kierroslaskuri, joka laskee kilpailijan jokaisen juoksukierroksen. Juoksukierrosten lukumäärä tarkistetaan maaliintulon jälkeen.


Jokaisen esteen voi ohittaa 10 burpee-liikkeellä. Burpeen saa myös askeltaa alas eli riittää kun kilpailija käy mahallaan maassa, nousee seisomaan ja hyppää kevyesti. Esteitä saa yrittää suorittaa niin monta kertaa kun haluaa, eli epäonnistuneesta yrityksestä ei suoraan seuraa kymmentä burpeeta, vaan kilpailija voi yrittää uudestaan. Jos estettä ei pysty suorittamaan tai sitä ei halua suorittaa, matkaa pääsee jatkamaan 10 burpeen jälkeen.

HUOM. Hupisarjassa ei ole sakkoburpeita eikä juoksukierroksia ole pakko tehdä.


1.este: SEINÄT

Lähdettyään matkaan kilpailija siirtyy suoraan ensimmäiselle esteelle eli seinille. Kilpailija ylittää kaikki kolme pystysuoraa seinää. Niiden ylityksessä saa käyttää apuna seinien keltaisia tukipalkkeja. Näin ollen korkeimmallekin seinälle saa kiivetä sivupalkkeja pitkin. Seuraavaksi 1 juoksukierros.


2. este: IRISH TABLE (lankku)

Juoksukierroksen juostuaan kilpailija siirtyy suoraan Irish Table:lle. Lankku on asetettu korkeimmalle tasolle ja se tulee ylittää vapaalla tyylillä. Lankun sivulla olevia pystytolppia saa käyttää apuna lankun ylityksessä. Hupisarjassa lankun yli saa kiivetä sivupalkkeja pitkin kiiveten. Seuraavaksi juoksukierros.


3. este: WEAVER (tukit)

Kun kilpailija on ylittänyt lankun, siirtyy hän Weaverille eli tukeille. Este suoritetaan yli-ali-yli-ali -tekniikalla eli ensimmäinen tukki ylitetään, seuraava alitetaan, sitten taas yli jne. Ensimmäiselle tukille saa kiivetä sivupalkkeja apuna käyttäen. Kilpailija saa halutessaan käydä välillä maassa ja käyttää sivupalkkeja apunaan. Korkeimmalle tukille saavuttuaan kilpailija hyppää alas paksun patjan päälle ja jatkaa kisaa juoksemalla yhden kierroksen juoksurataa pitkin.

Hupisarjassa tukit voi kävellä päältä.


4. este: MONKEY BARIN OTTEET (montun päällä)

Yhden juoksukierroksen suoritettuaan kilpailija siirtyy vaahtomuovimontun yläpuolella olevalle Monkey Barille. Monkey Bar puolat ovat kaukana toisistaan (1,5m), joten montun saa ylittää käyttämällä otteita, jotka on ripustettu roikkumaan puolista. Este on suoritettu, kun kilpailija on edennyt montun tasanteelta toiselle. Hupisarjassa montun voi vaikka ryömiä tai kulkea sivuverkkoa pitkin. Esteen suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle juoksurampin takapuolelta ja juoksee 1 kierroksen.


5. este: VERKKO

Kierroksen juostuaan kilpailija etenee verkolle. Verkkoa lähdetään kiipeämään juoksuradan puolelta ja kiivetään montun yli tullen alas verkkoa pitkin montun toiselta puolelta. Alas tultuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli Weaverin ja montun välistä. Seuraavaksi edessä on 1 täyden ja 1/4 osa kierroksen juoksu.


6. este: RING TOSS

Yhden juoksukierroksen jälkeen juostuaan kilpailija jatkaa vielä 1/4 kierroksen eteenpäin (mutkan ympäri) ja siirtyy kuudennelle esteelle juoksuradan takasuoran puolesta välistä. Ring Toss esteellä edetään kahdella renkaalla metallisia vaakatappeja pitkin. Etenemistyyli on vapaa.

Liikkeelle lähdetään niin, että renkaat on asennettu ensimmäiseen ja toiseen tappiin ja este on suoritettu, kun renkaat on viimeisellä ja toiseksi viimeisllä tapilla. Lähtö- ja maalitapit on merkitty teippinuolin.

KILPAILIJAN ON ITSE PALAUTETTAVA RENKAAT LÄHTÖTAPPEIHIN OMAN SUORITUKSEN JÄLKEEN!

Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta ja juoksee vähän yli yhden juoksukierroksen. Keskellä olevien OCR-kaistojen jälkeen juostaan aina vähän yli yksi juoksukierros ennen seuraavaa estettä.


7. este: MONKEY BAR

Seuraavina esteinä on OCR-kehikon kaistat, joista ensimmäisenä Monkey Bar. Kilpailijat suorittavat vaakasuoran osuuden Monkey Barista. Monkey barilta saa hypätä alas ennen siksak-osuutta lattiaan merkityn teippiviivan yli. Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli juoksuradan kaarteen kohdalta ja juoksee vähän yli 1 juoksukierrosta.


8. este: LOW RIG TO HIGH RIG

Juostuaan kierroksen kilpailija siirtyy takasuoralta OCR-kehikon kaistalle, joka alkaa low rig -osuudella. Low rig -osuudella kilpailijan jalat eivät saa koskettaa maata. Low rigin jälkeen kilpailija saa tulla maahan ennen loppuosuuden suorittamista kunhan on kilisyttänyt lehmänkelloa osuuden lopussa. Seuraavaksi vuorossa kaistan multirig osuus (korkeampi osuus kaistasta), Jos on selvinnyt puolet kaistasta eli matalan osuuden ja epäonnistuu korkeammalla osuudella, ei tarvitse aloittaa koko kaistaa alusta vaan voi yrittää uudelleen pelkästään korkean osuuden. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta ja juoksee vähän yli yhden kierroksen.


9. este: PIPELINE + MULTIRIG

Seuraavaksi vuorossa OCR-kehikon kaista, joka alkaa Pipeline-esteellä. Kilpailija etenee Pipelinen ottaen käsillä suoraan kiinni toisesta vaakaputkesta. Putki edetään käsillä roikkuen alkupäästä loppupäähän. On myös sallittua ottaa jaloilla tukea viereisen Low Rigin (matalan monkeybarin) puukehikosta. Tällöin kädet liikkuu keltaista Pipelinen putkea pitkin ja jalat tukeutuu puupalkkiin. Pipelinen jälkeen kilpailija hyppää tynnyrin päälle ennen kaistan loppuosuutta. Loppuosuuden esteet tulee selviämään kisassa. Kaista on suoritettu, kun kilpailija hyppää lattiaan merkityn teippiviivan yli. Jos tynnyrin jälkeinen puoli epäonnistuu, saa kilpailija aloittaa uuden yrityksen tynnyriltä eikä koko kaistaa tarvitse tehdä alusta asti. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta ja juoksee vähän yli yhden kierroksen.

10.este MULTIRIG

Seuraava kaista sisältää erilaisia roikkuvia esineitä/otteita. Jalkoja saa käyttääa apuna tällä kaistalla. Kaista on suoritettu kun kilpailija soittaa Stairway to Heaven esteen portaalla roikkuvaa lehmänkelloa. Kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta ja juoksee vähän yli yhden kierroksen.


11. este: SPINNERS + MULTIRIG

Viimeinen OCR-kehikon kaistoista alkaa Spinnereillä. Spinner-renkaita on 4kpl. Spinnereiden jälkeen saa hypätä korokelaatikolle ja jatkaa radan loppuun. Spinnerit saa halutessaan aloittaa myös toisesta suunnasta, joissa kahden ensimmäisen renkaan etäisyys on lyhyempi, kuin toisesta suunnasta tultaessa. Jos jälkimmäinen puolisko kaistasta epäonnistuu, saa kilpailija yrittää uudestaan puolesta välistä alkaen eli spinnereitä ei tarvitse tehdä uudestaan. Kaista on suoritettu kun kilpailija hyppää lattiassa olevan teippiviivan yli. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta ja juoksee taas vähän yli yhden kierroksen.


12.este: SLACKLINE (tasapainonauha)

SLACK LINEN PAIKKA MUUTTUNUT!! Seuraavaksi vuorossa on tasapainottelua keltaiselle slacklinella. Apuna saa käyttää puukeppiä eli kepillä saa ottaa tukea lattiasta koko matkan ajan. Slack line sijaitsee ennen estettä nro 15 eli nojapuiden vieressä. Tälle esteelle ei siis tarvitse mennä juoksuradan sisäpuolelle!


13. este: TASAPAINORULLA + NINJA STEPS

Kierroksen juostuaan kilpailija siirtyy takasuoran kohdalta edelleen juoksuradan keskelle viimeisille keskiosan esteille. Kilpailija tasapainoilee rullalla teippiviivojen välisen matkan ja sen jälkeen loikkii Ninja Stepit. Puolivälilinjan ylitettyään saa aloittaa kaaduttuaan puoliväliviivan kodalta. Stepeiltä jatketaan suoraan juoksemaan radalle 1,5 kierrosta.


14. este: RENKAAT

Voimistelurenkaat tehdään edestakaisin. Viimeiseen renkaaseen on koskettava molemmilla käsillä ja sen jälkeen saa vaihtaa suuntaa takaisinpäin. Tämän esteen jälkeen poistutaan juoksuradalle aulan kohdalta eli OCR seinien vierestä. Kilpailija juoksee vähän yli yhden juoksukierroksen seuraavalle esteelle, joka sijaitsee takasuoralla.


15.este: DIP WALK/ NOJAPUUT

1,5 kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy nojapuille. Nojapuiden alkupäähän teipataan lähtöviiva, sekä loppupäässä on merkkiteippi, joka täytyy ylittää, jotta suoritus on hyväksytty. Nojapuiden päälle kiivetään merkkiteipin kohdalta ja kävellään nojapuiden matka käsien avulla. Nojapuiden päällä saa halutessaan edetään vapaalla tyylillä toiselle merkkiviivalle asti. Nojapuilta alas tultaessa juostaan 1 juoksukierros.

16.este: SPIDER WALL (pleksiseinät)

Spider wallin saa suorittaa hyppimällä kahden pleksiseinän välissä kädet ja jalat seinällä tai kilpailija etenee kahden pleksilevyn välissä, kädet pleksilevyä vasten ja jalat lattialla makaavien muovirullien päällä. Esteen alussa ja lopussa on teipatut merkkiviivat, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle ja juoksee yhden kierroksen.

17.este: MT. OLYMPUS (viistoseinä)

Juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa viistoseinän, Mt. Olympuksen. Seinän alku- ja loppupäähän on merkitty lattiaan merkkiteipit, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Etenemistyyli on vapaa, kunhan jalat ei kosketa maata. Seinän alkupäässä on laatikko, jotta kilpailija ylettää ensimmäisille otteille. Esteen suoritettuaan kilpailija juoksee yhden juoksukierroksen.


18. este: KANISTERIT (kahvakuulat)

Seuraavaksi vuorossa on kahvakuulien/käsipainojen kanto. Kilpailija ottaa käsiinsä kaksi samanpainoista painoa (2x6kg) ja kiertää kokonaisen ratakierroksen. Painot saa laskea välillä maahan ja jatkaa matkaa taas lepäämisen jälkeen. Kierroksen jälkeen kilpailija laskee painot samaan paikkaan, josta hän ne otti ja juoksee yhden juoksukierroksen.


19. este: ATLASKIVET (painopallot)

Esteelle tullessaan kilpailija nostaa slamballin yhden kerran tynnyrin päälle ja pudottaa sen alas. Lasten sarjan pallo painaa 20kg. Pallon kerran tynnyrin päälle nostettuaan kilpailija pudottaa pallon takaisin lattialle ja juoksee kierroksen.


20. este: KELKAN TYÖNTÖ

Kilpailija työntää nurmimatolla olevaa painokelkkaa yhden kerran edestakaisin. Koko kelkka täytyy työntää merkkiteipin ylitse ennen kuin kelkkaa voi lähteä työntämään takaisin päin. Myös lopuksi kelkan täytyy ylittää kokonaan lattiaan merkitty teippiviiva. Työnnön jälkeen kilpailija juoksee yhden juoksukierroksen. Kelkan lisäpainona 15kg levypaino.


20.este: TORQUE MULTIRIG

15 metriä pitkä kyykkyräkkimme muuntuu kisaa varten OCR-esteeksi. Räkissä olevia tangoja, kuminauhoja, tankopidikkeitä yms. saa käyttää hyödyksi estettä edetessään. Koko 15 metrin matkalle ripustetaan otteita, joita pitkin kilpailijan on nopein edetä. Jos voimat kuitenkin ehtyvät matkan varrella, kaikkia räkkiin kiinnitettyjä härpäkkeitä saa käyttää hyväksi. Käytä mielikuvitustasi! Ei haittaa, jos kilpailija vahingossa koskettaa maata esteen aikana, mutta maata pitkin ei saa edetä. Kun koko 15 metrin matka on suoritettu, kilpailija juoksee 1,5 kierrosta viimeiselle esteelle, rampille.


21.este: RAMPPI

Viimeinen este on juoksuramppi. Kilpailija tulee rampille takasuoran kohdalta juostuaan yhden kokonaisen ja lisäksi puolikkaan kierroksen. Lasten sarjassa suoritetaan keskimmäinen ramppi, josta roikkuu köysi, jota saa käyttää apuna kiipeämisessä. Rampin ylös päästyään kilpailija siirtyy askelmien kautta rampin taakse ja juoksee rampin takakautta suoraan maaliin noin puoli ratakierrosta.


MAALI!!!