OCR RACE -lasten sarjojen lisäinfo

Lisätietoa RACE WEEKENDin lauantain 25.5.2024 lasten OCR-kilpailusta

Allaolevasta linkistä löytyy video vuoden 2021 OCR Racen sääntöihin ja ohjeisiin. Rata ei ole täysin sama tämän vuoden kisassa, mutta jos et ole aiemmin käynyt OCR Factorylla, video helpottaa hahmottamaan salia ja esteiden sijaintia.

Alla olevassa ohjetekstissä säännöt päivitettynä tämän vuoden kisoihin.

OCR RACE -LASTEN SARJAT 25.5.2024


Lasten kilpasarjojen ensimmäinen lähtö on klo 10:00. Sen jälkeen kilpailijat starttaavat matkaan 3 minuutin välein. Jokaisen esteen jälkeen juostaan yksi juoksukierros radan ympäri. Hupisarjalaiset lähtevät yhteislähtönä kilpasarjalaisten jälkeen.


Kilpailijan tulee noutaa oma ajanottosirunsa salin tiskiltä paikalle saapuessaan (ajanottosirua ei hupisarjalaisille). Ajanottoranneke kiinnitetään toisen käden ranteeseen/kyynärvarteen. Paikalla on hyvä olla viimeistään 30 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa.

Yleisölle on hyvin tilaa kisa-alueen keskellä, joten voit ottaa kannustusjoukot mukaasi.

Pukuhuoneissa on lukolliset kaapit, jonne voit jättää arvotavarasi kisan ajaksi. Suihkutilat on käytettävissä kilpailun jälkeen.

Lämmittelyyn on käytettävissä cardiolaitteita sekä vapaata tilaa omatoimiselle lämmittelylle.

Maali-/lähtösuoralla on vesipiste.



LASTEN KILPASARJAN SÄÄNNÖT

Jokainen kipailija saa ranteeseen SIAC-kilpalijakortin eli ajanottosirun. Lähtö (ja maali) sijaitsee salin aulassa. Juuri ennen lähtöviivan ylittämistä kortti aktivoidaan toimitsijan toimesta päälle. Maaliin tultaessa toimitsija piippaa kortin (ja kilpailijan) saapuneeksi maaliin. Nopeimman ajan suorittanut voittaa kilpailun. Molempien ikäsarjojen (alle 12v. ja 12-15v.) kolme parasta palkitaan OCR Factoryn mitaleilla. Kaikki osallistujat saavat osallistujamitalin maaliin tullessaan. Lopullinen sijoitus on selvillä vasta, kun kaikki kyseisen sarjan kilpailijat ovat saapuneet maaliin. Ellei mitalisijoituksille tullut kilpailija pysty jäämään palkintojenjakoon, mitali toimitetaan hänelle myöhemmin.


Juoksukaarteen mutkassa (naisten pukuhuoneen kohdalla) on kierroslaskuri, joka laskee kilpailijan jokaisen juoksukierroksen. Juoksukierrosten lukumäärä tarkistetaan maaliintulon jälkeen.


Alle 12-vuotiaiden sarjassa jokaisen esteen voi ohittaa 10 burpee-liikkeellä. Burpeen saa myös askeltaa alas eli riittää kun kilpailija käy mahallaan maassa, nousee seisomaan ja hyppää kevyesti. Esteitä saa yrittää suorittaa niin monta kertaa kun haluaa, eli epäonnistuneesta yrityksestä ei suoraan seuraa kymmentä burpeeta, vaan kilpailija voi yrittää uudestaan. Jos estettä ei pysty suorittamaan tai sitä ei halua suorittaa, matkaa pääsee jatkamaan 10 burpeen jälkeen.


12-15-vuotiaiden sarjassa kilpailija saa ranteeseensa 5 ranneketta. Jokainen este täytyy suorittaa hyväksytysti. Epäonnistuneesta suorituksesta kilpailija menettää yhden rannekkeen. Kilpailijat, joilla on maaliin tullessaan vähintään yksi ranneke, ovat paremmuusjärjestyksessäetusijalla sellaisiin kilpailijoihin verrattuna, jotka ovat menettäneet kaikki rannekkeensa. Toisin sanoen kilpailija voi menettää neljä ranneketta radalla (epäonnistua neljässä esteessä) ollakseen etusijalla sellaisiin kilpailijoihin nähden, joilla ei ole yhtään ranneketta maaliin tullessaan. Jokaista menetettyä ranneketta kohden kilpailijan täytyy ennen maaliin tuloa kiertää juoksurata lisäpainon kanssa sakkona menetetystä rannekkeesta. Esimerkiksi jos kilpailija on menettänyt radalla kaksi ranneketta (epäonnistunut kahdessa esteessä), tulee hänen kiertää ennen maaliin tuloa juoksurata (120m) kahteen kertaan lisäpainon kanssa. Jos kilpailija menettää radalla kaikki rannekkeet, voi hän jatkaa kisasuorituksen loppuun, mutta hänen sijoituksensa on loppuajasta huolimatta alempi, kuin vähintään yhden rannekkeen kanssa maaliin tulleilla.

Toisin sanoen vähintään yhdellä rannekkeella maaliin tulleet saavat ensin sijoituksen ja sen jälkeen listataan ajan perusteella järjestykseen kilpailijat, jotka ovat menettäneet kaikki rannekkeensa.


Jos kilpailija menettää kaikki viisi rannekettaan, tekee hän sen jälkeen epäonnistuneista esteistä 10 sakkoburpeeta heti esteellä epäonnistuttuaan.


Kaikkia esteitä voi yrittää suorittaa rajattomasti. Jos este epäonnistuu, se on aloitettava alusta. Useat esteet päättyvät teippiviivan ylitykseen. Kilpailijan on oltava tarkkana siitä, että teippiviivat ylitetään tai esteen joutuu aloittamaan alusta.


LASTEN HUPISARJAN SÄÄNNÖT:

Hupisarjassa ei ole sakkoburpeita eikä juoksukierroksia ole pakko tehdä. Kilpailijoilla ei ole ajanottoa eli he eivät tarvitse ajanottosirua nilkkaansa. Salille saapuessaan kilpailijan tulee kuitenkin käydä ilmoittautumassa vastaanottoon, jotta tiedämme kilpailijan saapuneen paikalle.

Hupisarjalaiset lähtevät yhtenä kimppalähtönä. Hupisarjalaisilla on mukanaan yksi tai kaksi ohjaajaa, jotka menevät radan läpi lasten kanssa (riippuen ryhmän koosta). Ohjaajan kanssa ei ole pakko liikkua koko rataa läpi, vaan esimerkiksi vanhemmat lapset voivat halutessaan mennä radan omaa tahtiaan läpi.



KISAN KULKU:


1. este: SEINÄT

Lähdettyään matkaan kilpailija siirtyy suoraan ensimmäiselle esteelle eli seinille. Kilpailija ylittää kaikki kolme pystysuoraa seinää. Niiden ylityksessä saa käyttää apuna seinien keltaisia tukipalkkeja. Näin ollen korkeimmallekin seinälle saa kiivetä sivupalkkeja pitkin. Seuraavaksi 1 juoksukierros.


2. este: VERTICAL PEG BOARD

Puutapeilla kiivetään reikälautaa ylöspäin. Jalkoja saa käyttää apuna pystytolpassa. Alhaalla lähdetään liikkeelle teippiviivan kohdan rei'istä. Kun tappeja aletaan liikuttamaan, jalat eivät saa koskea enää maata. Tappeja siirretään ylöspäin niin, että molemmat tapit tulevat teippiviivan kohdalle laudan noin puoleen väliin. Tapeilla tullaan hallitusti alas niin, että molemmat tapit on asetettu teippiviivan kohdalla oleviin reikiin alareunassa. Vasta sen jälkeen jalat saa koskettaa maata ja suoritus on hyväksytty. Jos jalat osuvat maahan ennen kuin tapit ovat teippiviivan kohdalla rei'issä, on suoritus hylätty. Ainoastaan yksi yritys. Suorituksen tehtyään kilpailija siirtyy radalle juoksemaan samasta kohdasta mistä esteelle tulikin, eli seinien ja Irish Tablen välistä.

Hupisarjassa riittää puutapeissa roikkuminen tai esimerkiksi leuonveto(yritys).



3. este: IRISH TABLE (lankun ylitys)

Juoksukierroksen juostuaan kilpailija siirtyy suoraan Irish Table:lle. Lankku on asetettu korkeimmalle tasolle ja se tulee ylittää vapaalla tyylillä. Lankun sivulla olevia pystytolppia saa käyttää apuna lankun ylityksessä. Hupisarjassa lankun yli saa kiivetä sivupalkkeja pitkin kiiveten. Seuraavaksi juoksukierros.


4. este: WEAVER (tukit)

Kun kilpailija on ylittänyt lankun ja juossut kierroksen, siirtyy hän Weaverille eli tukeille. Este suoritetaan yli-ali-yli-ali -tekniikalla eli ensimmäinen tukki ylitetään, seuraava alitetaan, sitten taas yli jne. Ensimmäiselle tukille saa kiivetä sivupalkkeja apuna käyttäen. Kilpailija saa halutessaan käydä välillä maassa ja käyttää sivupalkkeja apunaan. Korkeimmalle tukille saavuttuaan kilpailija hyppää alas paksun patjan päälle ja jatkaa kisaa juoksemalla yhden kierroksen juoksurataa pitkin.

Hupisarjassa tukit voi kävellä päältä.


5. este: LIAANIT/ RENKAAT (montun päällä)

Yhden juoksukierroksen suoritettuaan kilpailija siirtyy vaahtomuovimontun yläpuolella olevalle Monkey Barille, josta roikkuu köysiä. Köysien välissä roikkuu myös otteita, joita saa käyttää apuna. Este on suoritettu, kun kilpailija on edennyt montun tasanteelta toiselle. Hupisarjassa montun voi vaikka ryömiä tai kulkea sivuverkkoa pitkin. Esteen suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle juoksurampin takapuolelta ja juoksee 1 kierroksen.


6. este: VERKKO

Kierroksen juostuaan kilpailija etenee verkolle. Verkkoa lähdetään kiipeämään juoksuradan puolelta ja kiivetään montun yli tullen alas verkkoa pitkin montun toiselta puolelta. Alas tultuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli Weaverin ja montun välistä. Seuraavaksi edessä on 1 täyden ja 1/4 osa kierroksen juoksu.


7. este: IRTOKOUKUT

Juoksukierroksen verkon jälkeen juostuaan kilpailija jatkaa vielä muutaman askeleen eteenpäin ja siirtyy seitsemännelle esteelle, neliörekin luokse juoksuradan takasuoran alussa. Kilpailija siirtyy toiseksi korkeinta rekkiä pitkin sivusuunnassa irtokoukuilla (T-koukut). Koukkuja liu'utetaan putkea pitkin. Alussa koukkujen on lähdettävä teippiviivan takaa. Ennen lähtöteipin ylitystä molempien jalkojen on irrottava maasta. Suoritus on hyväksytty kun molemmat koukut ovat ylittäneet lopussa olevan teippiviivan. Vasta tällöin jalat saavat taas koskettaa lattiaan. Kilpailija palauttaa itse koukut takaisin lähtöpaikalle putken alkupäähän ja jatkaa matkaa yhdellä juoksukierroksella.

Hupisarjassa putken voi kulkea halutessaan vaikka käsin ilman koukkuja.


8. este: PYSTYVERKKO

Kaksi kierrosta juostuaan kilpailija ylittää korkeaan rekkitankoon kiinnitetyn pystyverkon ja jatkaa juoksua kierroksella.


9. este: RING TOSS + RENKAAT

Seuraavana esteenä on OCR-kehikon ulommainen este, Ring Toss + renkaat. Kilpailija siirtyy juoksuradalta takasuoran sisäänmenoaukosta puiselle kehikolle. Ring Toss esteellä edetään kahdella renkaalla metallisia vaakatappeja pitkin. Etenemistyyli on vapaa. Liikkeelle lähdetään niin, että renkaat on asetettu ensimmäiseen ja toiseen tappiin ja este on suoritettu, kun renkaat on kahdella viimeisellä tapilla. Lähtö- ja maalitapit on merkitty teippinuolin.

KILPAILIJAN ON ITSE PALAUTETTAVA RENKAAT LÄHTÖTAPPEIHIN OMAN SUORITUKSEN JÄLKEEN! Mustia korokelaatikoita saa käyttää apuna renkaisiin ylettyäkseen sekä alku- että loppupäässä Ring Tossia.

Ring Tossin tehtyään kilpailija jatkaa matkaa samalla ulkokaistalla, etenemällä kaistan loppuun renkaita pitkin. Kun kilpailija on palauttanut Ring Tossin renkaat paikalleen lähtötappeihin, hän lähtee renkaille teippiviivan takaa (kaistan puolesta välistä, Ring Tossin loppupään vierestä). Kaistan loppupätkä on suoritettu kun kilpailija ylittää teippiviivan kaistan loppupäässä. Jalat ei saa hipoa/koskettaa maahan sen jälkeen kun kilpailija irroittaa ne maasta alkuteipin kohdalla ja kunnes kilpailija on ylittänyt loppupään teippiviivan.

Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta, montun vierestä. Näin ollen seuraavalle esteelle tulee juoksumatkaa 1 kokonaista ja 1/4 kierrosta.

Hupisarjalaiset voivat suorittaa RingTossin käisllä tapeista kiinni pitäen ilman renkaita.



10. este: MONKEY BAR

Kilpailijat suorittavat vaakasuoran osuuden Monkey Barista. Monkey barilta saa hypätä alas ennen siksak-osuutta lattiaan merkityn teippiviivan yli. Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli juoksuradan kaarteen kohdalta ja juoksee vähän yli 1 juoksukierrosta.



11. este: DIP WALK

Vähän yli kierroksen juostuaan kilpailija pysähtyy nojapuille. Nojapuiden alkupäähän teipataan lähtöviiva käsille, sekä loppupäässä on merkkiteippi, joka täytyy ylittää, jotta suoritus on hyväksytty. Nojapuut kävellään käsillä, jalat irti maasta/aisoista.

Hupisarjassa nojapuiden päälle saa halutessaan nostaa myös jalat. Nojapuilta alas tultaessa juostaan 1 juoksukierros.


12. este: BULGARIAN BAG

Kilpailija nostaa harteilleen painosäkin ja juoksee yhden kierroksen matkan säkin kanssa. Säkki saa koskettaa kierroksen aikana maata, mutta edetä saa ainoastaan sillon, kun säkki on kannossa. Jotta juoksukierrslaskuri ei menisi sekaisin kierroksista, ei kilpailija voi ylittää kierroslaskuria juoksuradalla. Tämän vuoksi säkin kanssa juostaan hieman eri reittiä, kuin normaalilla juoksukierroksella. Poikkeusreitti on merkitty kisakarttaan katkonaisilla keltaisilla nuolilla ja se merkitään myös kisapäivänä kisaradalle. Säkin kanssa juoksuradalla edetään sisäkaistaa, jotta nopeammat juoksijat pääsevät ohittamaan ulkokaistalta. Kierroksen kierrettyään kilpailija LASKEE (EI HEITÄ!) säkin takaisin sille kuuluvalle paikalle ja jatkaa juoksua yhdellä kierroksella.

Lasten sarjoissa säkin paino 10kg.


8. este: LOW RIG TO HIGH RIG

Juostuaan kierroksen kilpailija siirtyy takasuoralta OCR-kehikon kaistalle, joka alkaa low rig -osuudella. Low rig -osuudella kilpailijan jalat eivät saa koskettaa maata. Low rigin jälkeen kilpailija saa tulla maahan ennen loppuosuuden suorittamista kunhan on ylittänyt teippiviivan low rigin osuuden jälkeen. Seuraavaksi vuorossa kaistan multirig osuus (korkeampi osuus kaistasta), Jos on selvinnyt puolet kaistasta eli matalan osuuden ja epäonnistuu korkeammalla osuudella, ei tarvitse aloittaa koko kaistaa alusta vaan voi yrittää uudelleen pelkästään korkean osuuden. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta ja juoksee vähän yli yhden kierroksen.


14. este: MULTI RIG

Seuraavaksi vuorossa OCR-kehikon kaista, joka alkaa Pipeline-esteen kohdalta. Pipeline ei kuitenkaan ole osa estekaistaa kilpailussa, vaan koko kaistan pituudella on erilaisia roikkuvia otteita/esineitä, joden avulla kaista suoritetaan alusta loppuun. Lasten sarjoissa kilpailija saa käydä maassa kaistan puolessa välissä ennen kaistan loppuosuutta. Jos alkupuoli kaistasta on suoritettu ja kilpailija epäonnistuu puolen välin jälkeisellä osuudella, saa hän aloittaa uuden yrityksen puolen välin kohdalta.

Kaista on suoritettu, kun kilpailija hyppää maassa olevan teippiviivan ylitse. Tämän jälkeen kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.



15. este: KÖYDEN KIIPEÄMINEN

Kilpailija siirtyy juoksukierroksen jälkeen taas takasuoralta juoksuradan keskelle. Toisen käden täytyy käydä köyteen merkityn teippiviivan yläpuolella. Köyden kiivettyään kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle pystysuorien seinien vierestä aulan kohdalta (lattiaan merkitty nuoli muistuttaa kilpailijaa asiasta!) ja juoksee 1,5 juoksukierrosta.

Hupisarjassa voi tehdä kiipeämisen sijaan esimerkiksi 5x köysisoutua (vaakasoutua) eli tarttua köydestä kiinni vartalon ollessa vaakatasossa, jalat lattiassa, ja vetää käsiä koukkuu.


16. este: TASAPAINOILU

Lattia on laavaa! Kilpailija suorittaa tasapainoradan koskematta maahan kertaakaan alku- ja lopputeippiviivojen välissä. Jos tasapainoradalta putoaa maahan, kilpailija aloittaa radan alusta. Tasapainoradan jälkeen kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle pystysuorien seinien vierestä aulan kohdalta (lattiaan merkitty nuoli muistuttaa kilpailijaa asiasta!) ja juoksee 1,5 juoksukierrosta.



17. este TOROZ RIG

Seuraava kaista sisältää erilaisia roikkuvia otteita. Kaistalle lähdetään teippiviivan takaa ja kaista on suoritettu loppupään teippiviivan ylitettyä. Lasten sarjan kilpailijat suorittavat vasemman puoleisen otekaistan (helpommat otteet). Kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin aiemmillakin keskikaistoilla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.



18. este: SPINNERIT + MULTIRIG

Viimeinen OCR-kehikon kaistoista alkaa Spinnereillä. Spinner-renkaita on 4kpl. Spinnereiden jälkeen saa hypätä korokelaatikon päälle lepäämään. Spinnereiden jälkeen tulee multirig-kaista, jonka otteet selviää kisassa. On sallittua aloittaa uudelleenyritys korokelaatikolta, jos siihen asti on ehtinyt ennen epäonnistumista. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.



19. este: MT. OLYMPUS

Vähän yli kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa viistoseinän, Mt. Olympuksen. Seinän alku- ja loppupäähän on merkitty lattiaan merkkiteipit, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Lastensarjojen kilpailijat suorittavat loivemman puolen seinästä, joka on juoksuradan puolella. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa juoksua kahdella kierroksella.



20. este: KANISTERIT (kahvakuulat/käsipainot)

Seuraavaksi vuorossa on kahvakuulien/käsipainojen kanto. Kilpailija ottaa käsiinsä kaksi samanpainoista painoa (2x6kg) ja kiertää kokonaisen ratakierroksen. Painot saa laskea välillä maahan ja jatkaa matkaa taas lepäämisen jälkeen. Jotta juoksukierroslaskuri ei menisi sekaisin kanisterien kannosta, ei kilpailija voi ylittää juoksukaarteen kierroslaskurimattoa. Poikkeusreitti on merkitty kisakarttaan katkonaisilla keltaisilla nuolilla ja se merkitään myös kisapäivänä kisaradalle. Kanistereiden kanssa juoksuradalla edetään sisäkaistaa, jotta nopeammat juoksijat pääsevät ohittamaan ulkokaistalta. Kierroksen jälkeen kilpailija laskee painot samaan paikkaan, josta hän ne otti ja juoksee yhden juoksukierroksen.


21. este: ATLASKIVI

Esteelle tullessaan kilpailija nostaa slam ballin yhden kerran tynnyrin päälle ja pudottaa sen alas. Lasten sarjan pallo painaa 20kg. Pallon kerran tynnyrin päälle nostettuaan kilpailija pudottaa pallon takaisin lattialle ja juoksee kierroksen.


22. este: OVER-UNDER-OVER

Juoksukierroksen juostuaan kilpailija tulee vihreän nurmimaton kohdalle. Nurmimatolla on kaksi puista seinää. Molemmat seinät suoritetaan seuraavalla tavalla:

1. Kiipeä seinän yli

2. Palaa saman seinän ali

3. Kiipeä uudelleen saman seinän yli

Ensimmäisen seinän tällä tavalla suoritettuaan kilpailija siirtyy toiselle seinälle ja suorittaa toisen seinän samalla tavalla (yli-ali-yli) ja sen jälkeen jatkaa juoksua juoskukierroksella.


23. este: TARKKUUSAMMUNTA

Hieman yli kierroksen juostuaan kilpailija saapuu toiseksi viimeiselle esteelle. Kilpailija ampuu laseraseella maksimissaan 60 sekunnin ajan. 60 sekuntia TAI 3 osumaa saatuaan kilpailija on suorittanut esteen. Tällä esteellä ei voi menettää ranneketta vaikka 3 osumaa ei saisikaan minuutin aikana ammuttuna. Kun este on suoritettu, kilpailija juoksee viimeiset 1,5 juoksukierrosta viimeiselle esteelle, rampille.


24.este: RAMPPI

Viimeinen este on juoksuramppi. Kilpailija tulee rampille takasuoran kohdalta juostuaan yhden kokonaisen ja lisäksi puolikkaan kierroksen. Lasten sarjassa suoritetaan keskimmäinen ramppi, josta roikkuu köysi, jota saa käyttää apuna kiipeämisessä. Rampin ylös päästyään kilpailija siirtyy askelmien kautta rampin taakse ja juoksee rampin takakautta suoraan maaliin noin puoli ratakierrosta. MAALI!


HUOM!

12-15 -vuotiaiden-sarjassa:

Ennen maaliin juoksemista toimitsija tarkistaa maaliportilla kilpailijan jäljellä olevien rannekkeiden lukumäärän.

- Jos kilpailijalla on kaikki rannekkeet jäljellä, hän voi juosta suoraan maaliin.

- Jos yksi ranneke puuttuu (1 este epäonnistunut), ottaa kilpailija maalialueen vierestä painopallon ja kiertää yhden kierroksen lisäpainon kanssa. Pallon kantotapa on vapaa ja pallo saa käydä välillä maassa, mutta edetä saa vain kun pallo on kannossa. Pallon kanssa kuljetaan kierroslaskurin ylitse eli normaalia juoksuradan reittiä pitkin. Kun kierros on suoritettu, toimitsija merkitsee ranteeseen tussilla viivan, joka tarkoittaa yhden sakon suorittamista. Kilpailija palauttaa painopallon samaan paikkaan josta sen otti ja juoksee maaliin.

- Jos kaksi ranneketta puuttuu (2 estettä epäonnistunut), ottaa kilpailija maalialueen vierestä painopallon ja kiertää yhden kierroksen lisäpainon kanssa. Pallon kantotapa on vapaa ja pallo saa käydä välillä maassa, mutta edetä saa vain kun pallo on kannossa. Pallon kanssa kuljetaan kierroslaskurin ylitse eli normaalia juoksuradan reittiä pitkin. Kun kierros on suoritettu, toimitsija merkitsee ranteeseen tussilla viivan, joka tarkoittaa yhden sakon suorittamista. Tämän jälkeen kilpailija kiertää vielä toisen samanlaisen kierroksen painopallon kanssa ja kierroksen kierrettyään toimitsija merkitsee ranteeseen toisen viivan kertomaan toisen sakkokierroksen suorittamisesta. Kilpailija palauttaa painopallon samaan paikkaan josta sen otti ja juoksee maaliin.

- Jos 3 ranneketta puuttuu, sakkokierroksia kierretään 3, jos 4 puuttuu niin 4 kierrosta.

-Jos kaikki viisi ranneketta puuttuu, toimitsija merkitsee ranteeseen X-kirjaimen ja kilpailija voi juosta suoraan maaliin tekemättä sakkokierroksia. Kilpailijan sijoitus määräytyy loppuajan mukaan, mutta rannekkeettomien kilpailijoiden sijoitusjärjestys lähtee vasta rannekkeen kanssa maaliin tulleiden jälkeen.