OCR RACE -aikuisten sarjojen lisäinfo

Lisätietoa RACE WEEKENDin lauantain aikuisten OCR-kilpailusta

Allaolevasta linkistä löytyy video viime kertaisen OCR Racen sääntöihin ja ohjeisiin. Poikkeuksena viime kerran kisaan, jokaisen esteen jälkeen juostaan vähintään 3 kierrosta, tarkoittaen sitä, että viime kilpailussa välillä kierroksia juostiin 2,5, nyt kierroksia tulee kyseisten esteiden jälkeen 3,5. Näin on helpompi muistaa, että aina on tultava kolme kierrosta täyteen ja sen lisäksi osan esteiden jälkeen 1/4 tai 1/2 kierrosta päälle. Myös Atlaspallon miesten PRO-sarjan paino on muuttunut 70kg:sta 80kg.


Lasten sarjan ensimmäinen lähtö on klo 10:00. Aikuiset starttaavat klo 11:00. Ensin matkaan lähtee PRO-sarjan kilpailijat ja heidän jälkeen yleisen sarjan kilpailijat. Kaikki lähdöt tapahtuu 5 minuutin välein yksi kilpailija kerrallaan.


Kisa alkaa 3 kierroksen (yksi kierros 120m, kolme kierrosta 360m) juoksulla. Kokonaisjuoksumatka tulee olemaan hieman yli 7km. Maalisuoran kohdalla on väliaikalaskuri, joka laskee kilpailijan jokaisen juoksukierroksen. Mitalistien väliajoista tarkistetaan, että he ovat juosseet jokaisella juoksuosuudella oikean määrän kierroksia. 3 juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa esteen. Esteet on merkitty kisakarttakuvaan numeroin. Numerot on myös kiinnitetty jokaisen esteen kylkeen, mikä helpottaa suoritusjärjestyksen muistamista.


Molemmissa kilpailusarjoissa estettä saa yrittää suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa. Jos estettä ei yrityksistä huolimatta saa suoritettua, on molemmissa sarjoissa este mahdollista ohittaa sakkoburpeilla. Yleisessä sarjassa burpeita täytyy tehdä 10, PRO-sarjassa 15. Yleisessä sarjassa burpeet saa tehdä myös askeltaen hyppimisen sijaan.


Jokainen kipailija saa olkavarteensa SIAC-kilpalijakortin eli ajanottokortin. Juuri ennen lähtöviivan ylittämistä kortti aktivoidaan toimitsijan toimesta päälle. Maaliin tultaessa toimitsija piippaa kortin (ja kilpailijan) saapuneeksi maaliin. Nopeimman ajan suorittanut voittaa kilpailun. Kunkin sarjan kolme parasta palkitaan OCR Factoryn mitaleilla. Kaikki osallistujat saavat osallistujamitalin maaliin tullessaan. Lopullinen sijoitus on selvillä vasta, kun kaikki kyseisen sarjan kilpailijat ovat saapuneet maaliin. Ellei mitalisijoituksille tullut kilpailija pysty jäämään palkintojenjakoon, mitali toimitetaan hänelle myöhemmin.



1.este: SEINÄT

Ensimmäisten kolmen juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa kolme pystysuoraa seinää. Yleisessä sarjassa seinien ylityksessä saa käyttää apuna seinien keltaisia tukipalkkeja. Myös toiset kilpailijat saavat autaa toisiaan. PRO-sarjassa seinät pitää ylittää ilman tukipalkkeja eikä kilpailijat saa auttaa toisiaan. Esteen suoritettuaan matka jatkuu kolmen kierroksen juoksulla.


2. teste: IRISH TABLE

Kolme kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy Irish Tablen kohdalle suorittamaan seuraavaa estettä. Irish Tablen lankku on asetettu ylimmälle korkeudelle PRO-sarjassa ja kolmanneksi ylimmälle yleisessä sarjassa. Pro-sarjalaiset ylittävät lankun (tyyli vapaa) ilman apuvälineitä/sivupalkkeja tai toisten kilpailijoiden apua. Yleisessä sarjassa saa käyttää esteen sivupalkkeja sekä toisia kilpailijoita apuna. Kun lankku on ylitetty, kilpailija lähtee juoksuradalle alittamalla ensin juuri ylitetyn lankun. Seuraavaksi vuorossa 3 juoksukierrosta.


3. este: WEAVER

Edelliset juoksukierrokset suoritettuaan kilpailija siirtyy Weaver-esteelle häiritsemättä mahdollisia edellisen esteen (Irish Table) suorittajia. Jos kilpailija pääsee ilman häiritsemättä siirtymään Weaverin luokse Irish Tablen alta, se on sallittua. Jos edellisellä esteellä on kilpailijoita suorittamassa estettä, voi Weaverin suorittaja livahtaa Irish Tablen ja Weaverin välisten sivutukipalkkien ali/yli suorittamaan Weaveria. Ensimmäinen Weaverin palkki ylitetään. Sen jälkeen joka toinen palkki mennään yli ja joka toinen ali koskematta välissä maahan. Keltaiset palkit ylitetään, mustat alitetaan. Yleisessä sarjassa ei ole niin vakavaa, jos jalka lipsahtaa välillä koskettamaan maata, tai jos kaveri avustaa suorituksen aikana. PRO-sarjalaiset suorittavat esteen koskematta maahan sekä ilman apuja toisilta henkilöiltä. Kun palkit on edetty sääntöjen mukaan, matka jatkuu kolmella juoksukierroksella.


4. este: MONKEY BAR / FLYING MONKEY

Juoksukierrokset suoritettuaan kilpailija siirtyy vaahtomuovimontun Monkey Barille. Yleisessä sarjassa puolat on asetettu jokaiseen välikköön montun yläpuolella eli normaaliin Moneky Bar tapaan (puolien etäisyys 30cm). PRO-sarjassa puolien etäisyys on 1,5 metriä eli puolia on asetettu välikköihin ainoastaan 4 kpl. Tämä tarkoittaa kolmea Flying Monkey -hyppyä. Este on suoritettu, kun kilpailija on edennyt montun tasanteelta toiselle. Esteen suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle juoksurampin takapuolelta (juoksuradan kaarteesta).


5. este: VERKKO

Verkko sijaitsee vaahtomuovimontun ympärillä. Verkkoa lähdetään kiipeämään juoksuradan puolelta ja kiivetään montun yli tullen alas verkkoa pitkjin montun toiselta puolelta. Alas tultuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli Weaverin ja montun välistä. Seuraavaksi edessä hieman yli 3 juoksukierrosta.


6. este: MONKEY BAR

Kolme täytä juoksukierrosta verkon jälkeen juostuaan kilpailija jatkaa vielä 1/4 kierroksen eteenpäin ja siirtyy kuudennelle esteelle juoksuradan takasuoran puolesta välistä. Seuraavina esteinä on OCR-kehikon kaistat, joista ensimmäisenä Monkey Bar. Yleisessä sarjassa tarvitsee suorittaa ainoastaan Monkey Barin vaakasuora ousus. PRO-sarjassa suoritetaan vaakasuoran osuuden jälkeen myös "siksaks-osuus" eli osuus, jossa puolat nousee kahteen otteeseen ylös ja laskeutuu alaspäin. Jokaiseen puolaan ei ole koskettava vaan kilpailija päättää haluaako ottaa otteen jokaisesta puolasta vai harppoa joidenkin yli. Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta. Näin ollen seuraavalle esteelle tulee taas juoksumatkaa 3 kokonaista ja 1/4 kierrosta.


7. este: LOW RIG TO HIGH RIG

Kilpailija siirtyy takasuoralta OCR-kehikon kaistalle, joka alkaa low rig -osuudella. Low rig -osuudella kilpailijan jalat eivät saa koskettaa maata. Molemmissa sarjoissa Low rigin jälkeen kilpailija saa tulla maahan ennen loppuosuuden suorittamista. Seuraavaksi vuorossa Monkey Barin kyljessä olevat tapit, jotka suoritetaan käsin (ei renkailla). Ensimmäiseen ja viimeiseen tappiin on koskettava kädellä, muuten suoritustapa on vapaa ja tappien yli saa harppoa niin haluessaan. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.


8. este: PIPELINE + MULTIRIG

Seuraavaksi vuorossa OCR-kehikon kaista, joka alkaa Pipeline-esteellä. Yleisessä sarjassa Pipelinen saa edetä ilman renkaita, ottaen käsillä suoraan kiinni toisesta vaakaputkesta. Putki edetään käsillä roikkuen alkupäästä loppupäähän. PRO-sarjassa käytetään putkissa olevia renkaita etenemiseen. Pipeline on suoritettu kun molemmat renkaat on putken loppupään tasaisella putkiosuudella. Pipelinen jälkeen molemmissa sarjoissa kilpailija saa hypätä Pipelinen jälkeen olevalle korokelaatikolle ennen kaistan loppuosuutta. Pipelinen jälkeen kilpailija jatkaa matkaa renkailla ankkureita pitkin. Kun kilpailija on asettanut molemmat renkaat viimeiseen ankkuriin, on este suoritettu. Kilpailijan tulee kuitenkin palauttaa renkaat roikkumaan ensimmäiseen ankkuriin oman suorituksensa jälkeen. Tämän jälkeen kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.


9.este ROLLING MONKEY BAR + MULTIRIG

Seuraava kaista alkaa Rolling Monkey Bar -esteellä. Kyseessä on puinen kaapelikela, jonka ulkokehällä on 8 puolaa. Kelaa pyöritetään yksi kierros ympäri PRO-sarjassa, yleisessä puolikas kierros. Yksi puolista on merkitty keltamusta-raidallisella teipillä ja puolen välin puola oranssilla teipillä. Ei ole väliä kummasta teipatusta puolasta lähdet liikkeelle, kunhan kierität oman sarjan mukaisen kierrosmäärän (1 kierros tai puolikas kierros). Ensimmäinen ja viimeinen ote täytyy osua teipatulle puolalle. Kilpailija saa itse päättää pyörittääkö rullaa eteen- vai taaksepäin. Oikean kierrosmäärän suoritettuaan kilpailija saa hypätä maahan. Kaista jatkuu multirig osuudella, joka sisältää muun muassa roikkuvia seiniä. Tämän kaistan päätteeksi on Stariway to heaven - este, jonka suorittaa ainoastaan PRO-sarjalaiset. Ennen Stariway to Heavenia kilpailija saa tulla maahan edelliseltä esteeltä ja pitää taukoa haluamansa ajan. Esteen laudat eri puolilla "portaita" on asetettu eri askeletäisyyksille. Naiset saavat suorittaa PRO-sarjassa ylöspäin mentäessä pienemmillä ote-etäisyyksillä olevan puolen ja tulla alaspäin haastavampaa puolta. Miehet suorittavat ylöspäin mentäessä suuremmilla ote-etäisyyksillä olevan puolen ja tulevat alas helpompaa puolta. Kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.


10. este: SPINNERS + MULTIRIG

Viimeinen OCR-kehikon kaistoista alkaa Spinnereillä. Spinner-renkaita on 4kpl. Spinnereiden jälkeen molemmissa sarjoissa saa hypätä korokelaatikon päälle, ja jatkaa matkaa roikkuvia vaakalevyjä pitkin. Yleisessä sarjassa jalat saa ottaa myös käyttöön levyjä pitkin edetessä, PRO-sarjalaiset saavat edetä levyjä ainoastaan käsillään. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.


11.este: SALMON LADDER

Salmon Ladder- esteelle tullaan takasuoran kautta, seinien ja Spinnereiden välistä. Yleisessä sarjassa riittää kaksi hyppyä ylöspäin lohinousua tai yksi hyppy + 3 burpeeta. Jos ei halua suorittaa yhtäkään hyppyä, esteen voi ohittaa 10 burpeella. PRO-sarjassa hyppyjä ylöspäin tulee tehdä kolme. Jos kilpailija tekee 2 hyppyä, tulee viimeinen hyppy korvata 3 burpeella. Kilpailija voi myös tehdä yhden hypyn plus 6 burpeeta. Kokonaan hypyt voi jättää väliin tehden suoraan 15 burpeeta. Esteen suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle nuolen osoittamasta väliköstä.


12. este: AUTON RENKAAT + NINJA STEPS

Vähän yli 3 kierrosta juostuaan kilpailija siirtyy takasuoran kohdalta edelleen juoksuradan keskelle. Kilpailija astuu jokaiseen autonrenkaaseen ja sen jälkeen loikkii Ninja Stepit. Stepeiltä saa jatkaa matkaa suoraan juoksuradalle aulan kohdalta. Tämän jälkeen kilpailija juoksee 3,5 juoksukierrosta, tullen seuraavalle esteelle takasuoralta.


13. este: KÖYDEN KIIPEÄMINEN

3,5 kierrosta juostuaan kilpailija siirtyy takasuoralta köysille. Yleisessä sarjassa köysi kiivetään noin puoliväliin (korkeus merkitty teipillä) ja PRO sarjassa ylös asti. Yleisessä sarjassa kosketetaan ylhäällä merkkiteippiin, Pro-sarjassa köyden mustaan metallikiinnikkeeseen. Sen jälkeen saa lähteä köyttä alaspäin. Köyden suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa suoraan juoksuradalle OCR seinien vierestä aulan kohdalta ja juoksee 3,5 juoksukierrosta seuraavalle esteelle takasuoralla.


14.este: DIP WALK

3,5 kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy nojapuille. Nojapuiden alkupäähän teipataan lähtöviiva käsille, sekä loppupäässä on merkkiteippi, joka täytyy ylittää, jotta suoritus on hyväksytty. Nojapuut kävellään käsillä, jalat irti maasta. Yleisessä sarjassa nojapuut voi suorittaa myös jalkoja apunakäyttäen aisoilla (ns. edetä rapuasennossa aisojen päällä). Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa juosten.


15.este: SPIDER WALL

3 kierrosta juostuaan kilpailija suorittaa Spider Wall esteen. Kilpailija etenee kahden pleksilevyn välissä X-asennossa, kädet sekä jalat pleksilevyjä vasten. Esteen alussa ja lopussa on teipatut merkkiviivat, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle.


16.este: MT. OLYMPUS

Juoksukierrosten jälkeen kilpailija suorittaa viistoseinän, Mt. Olympuksen. Seinän alku- ja loppupäähän on merkitty lattiaan merkkiteipit, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Seinän toinen puoli on jyrkempi kuin toinen. Yleisen sarjan kilpailijat suorittavat loivemman seinän, joka on juoksuradan puolella. PRO-sarjalaiset suorittavat jyrkemmän seinän, joka on takaseinän puolella. Etenemistyyli on vapaa, kunhan jalat ei kosketa maata. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa juoksua.


17. este: KANISTERIT

Seuraavaksi juoksukierrosten jälkeen vuorossa on kanisterien kanto. Yleisen sarjan kilpailijat kantavat molemmissa käsissään 20kg kanistereita yhden kokonaisen ratakierroksen (ulompaa juoksurataa). PRO-sarjalaiset valitsevat käsiinsä kierroksen ajaksi 24kg kanisterit. Kanisterit saa laskea maahan kierroksen aikana niin halutessaan ja jatkaa matkaa lepuutettua käsiä hieman. Kierroksen jälkeen kilpailija laskee kanisterit samaan paikkaan, josta hän ne otti ja jatkaa juoksua kolmella kierroksella.


18. este: ATLASKIVET

Esteelle tullessaan kilpailija nostaa slamballin yhden kerran tynnyrin päälle. Yleisessä sarjassa naisten pallon paino on 40kg ja miesten 50kg. PRO-sarjassa pallon paino naisilla on 50kg ja miehillä 80kg. Pallon kerran tynnyrin päälle nostettuaan kilpailija pudottaa pallon takaisin lattialle ja jatkaa juoksua.


19. este: RENKAAN PYÖRITYS

Kolme juoksukierrosta juostuaan kilpailija pyörittää 80 kg painavaa rengasta. Yleisessä sarjassa rengasta pyöritetään kolme kertaa, PRO-sarjassa 6 kertaa. Sen jälkeen kilpailija jatkaa matkaa juoksulla.


20.este: TORQUE MULTIRIG

15 metriä pitkä kyykkyräkkimme muuntuu kisaa varten OCR-esteeksi. Räkissä olevia tangoja, kuminauhoja, tankopidikkeitä yms. saa käyttää hyödyksi estettä edetessään. Koko 15 metrin matkalle ripustetaan renkaita sekä muita otteita, joita pitkin kilpailijan on nopein edetä. Jos voimat kuitenkin ehtyvät matkan varrella, kaikkia räkkiin kiinnitettyjä härpäkkeitä saa käyttää hyväksi. Jopa räkin päällä eteneminen on sallittu. Käytä mielikuvitustasi! Kun koko 15 metrin matka on suoritettu koskematta maahan kertaakaan, kilpailija juoksee 3,5 kierrosta viimeiselle esteelle, rampille.


21.este: RAMPPI

Viimeinen este on juoksuramppi. Kilpailija juoksee edelliseltä esteeltä 3,5 kierrosta ja tulee rampille takasuoran kohdalta. Yleisessä sarjassa suoritetaan keskimmäinen rampeista, joka on 4,25 metriä. Rampissa roikkuu lyhyt köysi, jota saa käyttää apuna. PRO-sarjan kilpailijat juoksevat korkeimman, 5 metriä korkean rampin. Rampissa roikkuu lyhyt köysi, jota saa käyttää apuna. Rampin ylös päästyään kilpailija siirtyy askelmien kautta rampin taakse ja juoksee rampin takakautta suoraan maaliin noin puoli ratakierrosta. Ei siis enää 3 kierroksen juoksua!