OCR RACE -aikuisten sarjojen lisäinfo 25.5.2024

Lisätietoa RACE WEEKENDin lauantain aikuisten OCR-kilpailusta

Allaolevasta linkistä löytyy video vuoden 2021 OCR Racen sääntöihin ja ohjeisiin. Rata ei ole täysin sama tämän vuoden kisassa, mutta jos et ole aiemmin käynyt OCR Factorylla, video helpottaa hahmottamaan salia ja esteiden sijaintia.


Alla olevassa tekstissä säännöt lukee oikein.


Kilpailijan tulee noutaa oma ajanottosirunsa salin tiskiltä paikalle saapuessaan. Ajanottoranneke kiinnitetään toisen käden ranteeseen/kyynärvarteen. Paikalla on hyvä olla viimeistään 30 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa.

Yleisölle on hyvin tilaa kisa-alueen keskellä, joten voit ottaa kannustusjoukot mukaasi.

Pukuhuoneissa on lukolliset kaapit, jonne voit jättää arvotavarasi kisan ajaksi. Suihkutilat on käytettävissä kilpailun jälkeen.

Lämmittelyyn on käytettävissä cardiolaitteita sekä vapaata tilaa omatoimiselle lämmittelylle.

Maali-/lähtösuoralla on vesipiste.


Lasten sarjan ensimmäinen lähtö on klo 10:00. Aikuiset starttaavat noin klo 11:00, riippuen lasten osallistujamäärästä. Ensin matkaan lähtee PRO-sarjan kilpailijat ja heidän jälkeen yleisen sarjan kilpailijat. Kaikki lähdöt tapahtuu 3 minuutin välein yksi kilpailija kerrallaan.


Kisa alkaa 2 kierroksen (yksi kierros 120m, 2krs=240m) juoksulla. Kokonaisjuoksumatka tulee olemaan hieman alle 6km. Juoksukaarteen mutkassa (naisten pukuhuoneen edessä) on kierroslaskuri, joka laskee kilpailijan jokaisen juoksukierroksen nilkassa olevan ajanottosirun avulla. Aulan kohdalla on näyttö, josta kilpailija voi tarkastaa monesko juoksukierros on menossa. Kierrosmittari näyttää lukemat 1 ja 2. Kun taulussa näkyy numero 2, on kilpailija juossut kaksi kierrosta ja voi siirtyä seuraavalle esteelle. Maaliin tulessa ajanottosirusta tarkistetaan juostujen kierrosten lukumäärä. Yleisessä sarjassa puuttumattomista kierroksista tulee sakkoa 1min/puuttuva juoksukierros. PRO-sarjassa suoritus hylätään, jos juoksukierroksia puuttuu. Kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa esteen. Esteet on merkitty kisakarttakuvaan numeroin. Numerot on myös kiinnitetty jokaisen esteen kylkeen, mikä helpottaa suoritusjärjestyksen seuraamista.


Yleisessä sarjassa estettä saa yrittää suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa. Jos estettä ei yrityksistä huolimatta saa suoritettua, on este mahdollista ohittaa sakkoburpeilla. Yleisessä sarjassa burpeita täytyy tehdä 10. Burpeet saa tehdä myös askeltaen hyppimisen sijaan. Jos esteillä numero 10, 13-14 tai 17-18 pääsee kaistan puoleen väliin, mutta toinen puolikas jää tekemättä, tulee burpeita tehtäväksi vain puolet eli 5kpl.


PRO-sarjassa kilpailija saa ranteeseensa 3 ranneketta. Jokainen este täytyy suorittaa hyväksytysti. Epäonnistuneesta suorituksesta kilpailija menettää yhden rannekkeen. Jotta kilpailija saa kisastaan loppuajan, täytyy hänellä olla vähintään yksi ranneke ranteessa maaliin tullessaan. Toisin sanoen kilpailija voi menettää kaksi ranneketta radalla (epäonnistua kahdessa esteessä) saadakseen silti loppuajan. Jokaista menetettyä ranneketta kohden kilpailijan täytyy ennen maaliin tuloa kiertää juoksurata lisäpainon kanssa sakkona menetetystä rannekkeesta. Esimerkiksi jos kilpailija on menettänyt radalla kaksi ranneketta (epäonnistunut kahdessa esteessä), tulee hänen kiertää ennen maaliin tuloa juoksurata (120m) kahteen kertaan lisäpainon kanssa. Jos kilpailija menettää radalla kaikki rannekkeet, voi hän jatkaa kisasuorituksen loppuun, mutta virallista loppuaikaa ei tule.


PRO-sarjassa kaikilla roikkumisesteillä on kilpailijalla vain yksi yritys. Muita esteitä voi yrittää suorittaa rajattomasti. Kun kilpailija tarttuu roikuntaotteeseen, on suoritus alkanut. Tämän jälkeen kilpailija ei saa koskettaa maata, ennen kuin kyseinen este on suoritettu. Hän ei myöskään saa enää päästää ensimmäisestä otteesta irti ja tarttua siihen uudelleen, sillä suoritus alkaa siitä, kun ensimmäiseen otteeseen kosketaan käsin. Roikuntakaista päättyy teippiviivan ylitykseen. Koko jalan on ylitettävä teippiviiva. Jos teippiviivan päälle astuu, on koko esteen suoritus hylätty ja kilpailija menettää rannekkeen. Kilpailijan on oltava siis tarkkana siitä, että teippiviivat ylitetään!



Jokainen kipailija saa nilkkaansa SIAC-kilpalijakortin eli ajanottokortin. Juuri ennen lähtöviivan ylittämistä kortti aktivoidaan toimitsijan toimesta päälle. Maaliin tultaessa toimitsija piippaa kortin (ja kilpailijan) saapuneeksi maaliin. Nopeimman ajan suorittanut voittaa kilpailun. Kunkin sarjan kolme parasta palkitaan OCR Factoryn mitaleilla. Kaikki osallistujat saavat osallistujamitalin maaliin tullessaan. Lopullinen sijoitus on selvillä vasta, kun kaikki kyseisen sarjan kilpailijat ovat saapuneet maaliin. Ellei mitalisijoituksille tullut kilpailija pysty jäämään palkintojenjakoon, mitali toimitetaan hänelle myöhemmin.



1. este: SEINÄT

Ensimmäisten kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa kolme pystysuoraa seinää. Yleisessä sarjassa seinien ylityksessä saa käyttää apuna seinien keltaisia tukipalkkeja. Myös toiset kilpailijat saavat autaa toisiaan. PRO-sarjassa seinät pitää ylittää ilman tukipalkkeja eikä kilpailijat saa auttaa toisiaan. Esteen suoritettuaan matka jatkuu kahden kierroksen juoksulla.


2. este: VERTICAL PEG BOARD

Puutapeilla kiivetään reikälautaa ylöspäin. Jalkoja saa käyttää apuna pystytolpassa. Alhaalla lähdetään liikkeelle teippiviivan kohdan rei'istä. Kun tappeja aletaan liikuttamaan, jalat eivät saa koskea enää maata. Tappeja siirretään ylöspäin niin, että molemmat tapit tulevat teippiviivan kohdalle laudan yläreunassa. Tapeilla tullaan hallitusti alas niin, että molemmat tapit on asetettu teippiviivan kohdalla oleviin reikiin alareunassa. Vasta sen jälkeen jalat saa koskettaa maata ja suoritus on hyväksytty. Jos jalat osuvat maahan ennen kuin tapit ovat teippiviivan kohdalla rei'issä, on suoritus hylätty. Yleisessä sarjassa estettä saa yrittää useaan kertaan, PRO-sarjassa ainoastaan yksi yritys. Yleisessä sarjassa kaveria saa pyytää auttamaan, esimerkiksi nousemalla kaverin hartioille. Suorituksen tehtyään kilpailija siirtyy radalle juoksemaan samasta kohdasta mistä esteelle tulikin, eli seinien ja Irish Tablen välistä.


3. este: IRISH TABLE

Kaksi kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy Irish Tablen kohdalle suorittamaan seuraavaa estettä. Irish Tablen lankku on asetettu ylimmälle korkeudelle. PRO-sarjalaiset ylittävät lankun (tyyli vapaa) ilman apuvälineitä/sivupalkkeja tai toisten kilpailijoiden apua. Yleisessä sarjassa saa käyttää esteen sivupalkkeja sekä toisia kilpailijoita apuna. Kun lankku on ylitetty, kilpailija lähtee juoksuradalle alittamalla ensin juuri ylitetyn lankun. Seuraavaksi vuorossa 2 juoksukierrosta.


4. este: WEAVER

Edelliset juoksukierrokset suoritettuaan kilpailija siirtyy Weaver-esteelle häiritsemättä mahdollisia edellisen esteen (Irish Table) suorittajia. Jos kilpailija pääsee ilman häiritsemättä siirtymään Weaverin luokse Irish Tablen alta, se on sallittua. Jos edellisellä esteellä on kilpailijoita suorittamassa estettä, voi Weaverin suorittaja livahtaa Irish Tablen ja Weaverin välisten sivutukipalkkien ali/yli suorittamaan Weaveria. Ensimmäinen Weaverin palkki ylitetään. Sen jälkeen joka toinen palkki mennään yli ja joka toinen ali koskematta välissä maahan. Keltaiset palkit ylitetään, mustat alitetaan. Yleisessä sarjassa ei ole niin vakavaa, jos jalka lipsahtaa välillä koskettamaan maata, tai jos kaveri avustaa suorituksen aikana. Myös sivupalkkeja saa käyttää apuna yleisessä sarjassa. PRO-sarjalaiset suorittavat esteen koskematta maahan, ilman apuja toisilta henkilöiltä sekä ilman koskemista sivupalkkeihin. Kun palkit on edetty sääntöjen mukaan, matka jatkuu kahdella juoksukierroksella.


5. este: LIAANIT

Juoksukierrokset suoritettuaan kilpailija siirtyy vaahtomuovimontun tasanteelle. Montun yläpuolella oleviin puoliin on asetettu roikkumaan naruja. Kilpailija etenee naruja käyttämällä montun alkutasanteelta montun toisella puolella olevalle tasanteelle. Jalkoja saa käyttää apuna naruissa. Este on suoritettu, kun kilpailija on edennyt montun tasanteelta toiselle. Yleisessä sarjassa estettä saa yrittää useampaan kertaan. Monttuun pudottuaan kilpailija aloittaa esteen alusta lähtötasanteelta. PRO-sarjassa estettä saa yrittää vain kerran. PRO-kilpailijan pudotessa monttuun tai jalkojen edes koskettaessa monttupaloja, ranneke katkaistaan toimitsijan puolesta. Esteen suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle juoksurampin takapuolelta (juoksuradan kaarteesta) ja juoksee 2 kierrosta.


6. este: VERKKO

Verkko sijaitsee vaahtomuovimontun ympärillä. Verkkoa lähdetään kiipeämään juoksuradan puolelta ja kiivetään montun yli tullen alas verkkoa pitkin montun toiselta puolelta. Alas tultuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli Weaverin ja montun välistä. Seuraavaksi edessä hieman yli 2 juoksukierrosta.


7. este: IRTOKOUKUT

Kaksi täyttä juoksukierrosta verkon jälkeen juostuaan kilpailija jatkaa vielä muutaman askeleen eteenpäin ja siirtyy seitsemännelle esteelle, neliörekin luokse juoksuradan takasuoran alussa. Kilpailija siirtyy korkeimpaa rekkiä pitkin sivusuunnassa irtokoukuilla (T-koukut). PRO-sarjassa rekkiin on asetettu pieniä "esteitä", jolloin koukkujen liu'uttaminen putkea pitkin ei onnistu koko matkaa, vaan esteiden yli on aina välillä nostettava koukkuja. Yleisessä sarjassa esteitä ei ole, joten koukkujen liu'uttaminen on helpompaa. Alussa koukkujen on lähdettävä teippiviivan takaa. Ennen lähtöteipin ylitystä molempien jalkojen on irrottava maasta. Suoritus on hyväksytty kun molemmat koukut ovat ylittäneet lopussa olevan teippiviivan. Vasta tällöin jalat saavat taas koskettaa lattiaan. Kilpailija palauttaa itse koukut takaisin lähtöpaikalle putken alkupäähän ja jatkaa matkaa kahdella juoksukierroksella.



8. este: PYSTYVERKKO

Kaksi kierrosta juostuaan kilpailija ylittää korkeaan rekkitankoon kiinnitetyn pystyverkon ja jatkaa juoksua 2 kierroksella.



9. este: RING TOSS + RENKAAT

Seuraavana esteenä on OCR-kehikon ulommainen este, Ring Toss + renkaat. Kilpailija siirtyy juoksuradalta takasuoran sisäänmenoaukosta puiselle kehikolle. Ring Toss esteellä edetään kahdella renkaalla metallisia vaakatappeja pitkin. Etenemistyyli on vapaa. Liikkeelle lähdetään niin, että renkaat on asetettu ensimmäiseen ja toiseen tappiin ja este on suoritettu, kun renkaat on kahdella viimeisellä tapilla. Lähtö- ja maalitapit on merkitty teippinuolin.

KILPAILIJAN ON ITSE PALAUTETTAVA RENKAAT LÄHTÖTAPPEIHIN OMAN SUORITUKSEN JÄLKEEN! Mustia korokelaatikoita saa käyttää apuna renkaisiin ylettyäkseen sekä alku- että loppupäässä Ring Tossia.

Ring Tossin tehtyään kilpailija jatkaa matkaa samalla ulkokaistalla, etenemällä kaistan loppuun renkaita pitkin. Kun kilpailija on palauttanut Ring Tossin renkaat paikalleen lähtötappeihin, hän lähtee renkaille teippiviivan takaa (kaistan puolesta välistä, Ring Tossin loppupään vierestä). Kaistan loppupätkä on suoritettu kun kilpailija ylittää teippiviivan kaistan loppupäässä. Jalat ei saa hipoa/koskettaa maahan sen jälkeen kun kilpailija irroittaa ne maasta alkuteipin kohdalla ja kunnes kilpailija on ylittänyt loppupään teippiviivan.

Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta, montun vierestä. Näin ollen seuraavalle esteelle tulee juoksumatkaa 2 kokonaista ja 1/4 kierrosta.


10. este: MONKEY BAR

Kilpailija siirtyy takasuoralta OCR-kehikon Monkey bar -kaistalle. Yleisessä sarjassa tarvitsee suorittaa ainoastaan Monkey Barin vaakasuora osus. PRO-sarjassa suoritetaan vaakasuoran osuuden jälkeen myös "siksaks-osuus" eli osuus, jossa puolat nousee kahteen otteeseen ylös ja laskeutuu alaspäin. Jokaiseen puolaan ei ole koskettava vaan kilpailija päättää haluaako ottaa otteen jokaisesta puolasta vai harppoa joidenkin yli. Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta. Näin ollen seuraavalle esteelle tulee taas juoksumatkaa 2 kokonaista ja 1/4 kierrosta.


11. este: DIP WALK

Vähän yli 2 kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy nojapuille. PRO-sarjassa nojapuut on asetettu viistoon niin, että lähtöpää on alempana kuin loppupää. Yleisessä sarjassa nojapuut on vaakatasossa. Nojapuiden alkupäähän teipataan lähtöviiva käsille, sekä loppupäässä on merkkiteippi, joka täytyy ylittää, jotta suoritus on hyväksytty. Nojapuut kävellään käsillä, jalat irti maasta/aisoista. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa juosten 2 kierrosta.


12. este: BULGARIAN BAG

Kilpailija nostaa harteilleen painosäkin ja juoksee yhden kierroksen matkan säkin kanssa. Säkki saa koskettaa kierroksen aikana maata, mutta edetä saa ainoastaan sillon, kun säkki on kannossa. Jotta juoksukierrslaskuri ei menisi sekaisin kierroksista, ei kilpailija voi ylittää kierroslaskuria juoksuradalla. Tämän vuoksi säkin kanssa juostaan hieman eri reittiä, kuin normaalilla juoksukierroksella. Poikkeusreitti on merkitty kisakarttaan katkonaisilla keltaisilla nuolilla ja se merkitään myös kisapäivänä kisaradalle. Säkin kanssa juoksuradalla edetään sisäkaistaa, jotta nopeammat juoksijat pääsevät ohittamaan ulkokaistalta. Kierroksen kierrettyään kilpailija LASKEE (EI HEITÄ!) säkin takaisin sille kuuluvalle paikalle ja jatkaa juoksua kahdella kierroksella.

Molemmissa sarjoissa miesten säkin paino 30kg, naisten säkin paino 20kg.


13. este: LOW RIG TO HIGH RIG

Kilpailija siirtyy takasuoralta OCR-kehikon kaistalle, joka alkaa matalalla Low rig -osuudella. Low rig -osuudella kilpailijan jalat eivät saa koskettaa maata. Yleisessä sarjassa Low rigin jälkeen kilpailija saa tulla maahan ennen high rig -osuuden suorittamista, kunhan on ylittänyt puolen välin teippiviivan Jos yleisen sarjan kilpailija suorittaa Low rig -osuuden sääntöjen mukaisesti, mutta epäonnistuu High rig -osuudella, saa hän lähteä yrittämään uudestaan suoraan High rig -kaistaa ilman, että joutuu tekemään jo hyvin suoritetun Low rig -kaistan uudelleen. PRO-sarjassa maahan ei saa koskea missään välissä eli Low rig -osuudelta siirrytään High rig -osuudelle koskematta maahan välissä. Jos PRO-kilpailija epäonnistuu missä tahansa kohtaa kaistaa, menettää hän rannekkeen. Kaista on suoritettu, kun kilpailija hyppää maassa olevan teippiviivan yli kaistan lopussa. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin muillakin keskikaistoilla, eli nuolen osoittamasta kohdasta, ja juoksee hieman yli 2 kierrosta.


14. este: MULTI RIG

Seuraavaksi vuorossa OCR-kehikon kaista, joka alkaa Pipeline-esteen kohdalta. Pipeline ei kuitenkaan ole osa estekaistaa kilpailussa, vaan koko kaistan pituudella on erilaisia roikkuvia otteita/esineitä, joden avulla kaista suoritetaan alusta loppuun. Yleisessä sarjassa kilpailija saa käydä maassa kaistan puolessa välissä ennen kaistan loppuosuutta. PRO-sarjassa maahan ei saa astua kaistan keskellä, vaan kaista suoritetaan alusta loppuun koskematta maahan. Jos alkupuoli kaistasta on suoritettu ja yleisen sarjan kilpailija epäonnistuu puolen välin jälkeisellä osuudella, saa hän aloittaa uuden yrityksen puolen välin kohdalta.

Kaista on suoritettu, kun kilpailija hyppää maassa olevan teippiviivan ylitse. Tämän jälkeen kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.


15.este: KÖYDEN KIIPEÄMINEN

Kilpailija siirtyy kahden kierroksen jälkeen taas takasuoralta juoksuradan keskelle. PRO-sarjassa köysi kiivetään ylös asti koskettaen ylhäällä mustaa metallista kiinnikettä. Yleisessä sarjassa toisen käden täytyy käydä köyteen merkityn teippiviivan yläpuolella. Köyden kiivettyään kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle pystysuorien seinien vierestä aulan kohdalta (lattiaan merkitty nuoli muistuttaa kilpailijaa asiasta!) ja juoksee 2,5 juoksukierrosta.


16. este: TASAPAINOILU

Lattia on laavaa! Kilpailija suorittaa tasapainoradan koskematta maahan kertaakaan alku- ja lopputeippiviivojen välissä. Jos tasapainoradalta putoaa maahan, kilpailija aloittaa radan alusta. Molemmissa sarjoissa yrittää saa lukuisia kertoja. Tasapainoradan jälkeen kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle pystysuorien seinien vierestä aulan kohdalta (lattiaan merkitty nuoli muistuttaa kilpailijaa asiasta!) ja juoksee 2,5 juoksukierrosta.



17. este TOROZ RIG

Seuraava kaista sisältää erilaisia roikkuvia otteita. Kaistalle lähdetään teippiviivan takaa ja kaista on suoritettu loppupään teippiviivan ylitettyä. Yleisen sarjan kilpailijat suorittavat vasemman puoleisen otekaistan (helpommat otteet), PRO-sarjan kilpailijat oikean puoleisen otekaistan. Kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin aiemmillakin keskikaistoilla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.



18. este: SPINNERIT + MULTIRIG

Viimeinen OCR-kehikon kaistoista alkaa Spinnereillä. Spinner-renkaita on 4kpl. Spinnereiden jälkeen yleisessä sarjassa saa hypätä korokelaatikon päälle lepäämään. PRO-sarjassa laatikkoa ei ole keskellä kaistaa, vaan koko kaista on edettävä koskematta maahan välissä. Spinnereiden jälkeen tulee multirig-kaista, jonka otteet selviää kisassa. Yleisessä sarjassa on taas sallittua aloittaa uudelleenyritys korokelaatikolta, jos siihen asti on ehtinyt ennen epäonnistumista. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.



19. este: MT. OLYMPUS

Vähän yli kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa viistoseinän, Mt. Olympuksen. Seinän alku- ja loppupäähän on merkitty lattiaan merkkiteipit, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Seinän toinen puoli on jyrkempi kuin toinen. Yleisen ja lastensarjojen kilpailijat suorittavat loivemman seinän, joka on juoksuradan puolella. PRO-sarjalaiset suorittavat sekä loivemman että jyrkemmän puolen. PRO sarjan kilpailija aloittaa esteen loivemmalta seinältä ja kiertää Mt. Olympuksen ympäri koskematta välissä maata. Viistoseinän päädyssä kilpailija saa kuitenkin ottaa jaloilla tukea puiselta vaakapalkilta kääntyessään seinän jyrkemmälle puolelle. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa juoksua kahdella kierroksella.



20. este: KANISTERIT

Seuraavaksi juoksukierrosten jälkeen vuorossa on kanisterien kanto. Yleisen sarjan kilpailijat kantavat molemmissa käsissään 20kg kanistereita yhden kokonaisen ratakierroksen. PRO-sarjalaiset valitsevat käsiinsä kierroksen ajaksi 24kg kanisterit. Kanisterit saa laskea maahan kierroksen aikana niin halutessaan ja jatkaa matkaa lepuutettua käsiä hieman. Jotta juoksukierroslaskuri ei menisi sekaisin kanisterien kannosta, ei kilpailija voi ylittää juoksukaarteen kierroslaskurimattoa. Poikkeusreitti on merkitty kisakarttaan katkonaisilla keltaisilla nuolilla ja se merkitään myös kisapäivänä kisaradalle. Kanistereiden kanssa juoksuradalla edetään sisäkaistaa, jotta nopeammat juoksijat pääsevät ohittamaan ulkokaistalta. Kierroksen jälkeen kilpailija laskee kanisterit samaan paikkaan, josta hän ne otti ja jatkaa juoksua kahdella kierroksella. (Jos kanisterit sattuu olemaan juuri varattuina, voi kilpailija käyttää vaihtoehtoisesti myös samanpainoisia kahvakuulia kantamiseen.)


21. este: ATLASKIVI

Esteelle tullessaan kilpailija nostaa slam ballin yhden kerran tynnyrin päälle. Yleisessä sarjassa naisten pallon paino on 50kg ja miesten 70kg. PRO-sarjassa pallon paino naisilla on 60kg ja miehillä 80kg. Pallon kerran tynnyrin päälle nostettuaan kilpailija pudottaa pallon takaisin lattialle ja jatkaa juoksua.


22. este: OVER-UNDER-OVER

Kaksi juoksukierrosta juostuaan kilpailija tulee vihreän nurmimaton kohdalle. Nurmimatolla on kaksi puista seinää. Molemmat seinät suoritetaan seuraavalla tavalla:

1. Kiipeä seinän yli

2. Palaa saman seinän ali

3. Kiipeä uudelleen saman seinän yli

Ensimmäisen seinän tällä tavalla suoritettuaan kilpailija siirtyy toiselle seinälle ja suorittaa toisen seinän samalla tavalla (yli-ali-yli) ja sen jälkeen jatkaa juoksua kahdella juoskukierroksella.


23. este: TARKKUUSAMMUNTA

Hieman yli 2 kierrosta juostuaan kilpailija saapuu toiseksi viimeiselle esteelle. Kilpailija ampuu laseraseella maalitauluun maksimissaan 60 sekunnin ajan. 3 osumaa saatuaan TAI 60 sekuntia ammuttuaan este on suoritettu. Tällä esteellä ei voi menettää ranneketta, vaikka kolmea osumaa ei minuutissa saisikaan ammuttua. Kun este on suoritettu, kilpailija juoksee viimeiset 2,5 juoksukierrosta viimeiselle esteelle, rampille.


24.este: RAMPPI

Viimeinen este on juoksuramppi. Kilpailija juoksee edelliseltä esteeltä 2,5 kierrosta ja tulee rampille takasuoran kohdalta. Yleisessä sarjassa suoritetaan keskimmäinen rampeista, joka on 4,25 metriä. Rampissa roikkuu lyhyt köysi, jota saa käyttää apuna. PRO-sarjan kilpailijat juoksevat korkeimman, 5 metriä korkean rampin. Rampissa roikkuu lyhyt köysi, jota saa käyttää apuna. Rampin ylös päästyään kilpailija siirtyy askelmien kautta rampin taakse ja juoksee rampin takakautta suoraan maaliin noin puoli ratakierrosta. Ei siis enää 2 kierroksen juoksua! MAALI!


PRO-sarjassa:

Ennen maaliin juoksemista toimitsija tarkistaa maaliportilla kilpailijan jäljellä olevien rannekkeiden lukumäärän.

- Jos kilpailijalla on kaikki rannekkeet jäljellä, hän voi juosta suoraan maaliin.

- Jos yksi ranneke puuttuu (1 este epäonnistunut), ottaa kilpailija maalialueen vierestä painopallon ja kiertää yhden kierroksen lisäpainon kanssa. Pallon kantotapa on vapaa ja pallo saa käydä välillä maassa, mutta edetä saa vain kun pallo on kannossa. Pallon kanssa kuljetaan kierroslaskurin ylitse eli normaalia juoksuradan reittiä pitkin. Kun kierros on suoritettu, toimitsija merkitsee ranteeseen tussilla viivan, joka tarkoittaa yhden sakon suorittamista. Kilpailija palauttaa painopallon samaan paikkaan josta sen otti ja juoksee maaliin.

- Jos kaksi ranneketta puuttuu (2 estettä epäonnistunut), ottaa kilpailija maalialueen vierestä painopallon ja kiertää yhden kierroksen lisäpainon kanssa. Pallon kantotapa on vapaa ja pallo saa käydä välillä maassa, mutta edetä saa vain kun pallo on kannossa. Pallon kanssa kuljetaan kierroslaskurin ylitse eli normaalia juoksuradan reittiä pitkin. Kun kierros on suoritettu, toimitsija merkitsee ranteeseen tussilla viivan, joka tarkoittaa yhden sakon suorittamista. Tämän jälkeen kilpailija kiertää vielä toisen samanlaisen kierroksen painopallon kanssa ja kierroksen kierrettyään toimitsija merkitsee ranteeseen toisen viivan kertomaan toisen sakkokierroksen suorittamisesta. Kilpailija palauttaa painopallon samaan paikkaan josta sen otti ja juoksee maaliin.

- Jos kaikki kolme ranneketta puuttuu, kilpailija antaa ajanottosirunsa toimitsiijalle ja juoksee maaliin ilman loppuajan saamista. Kilpailijan suoritus on hylätty.