OCR RACE -aikuisten sarjojen lisäinfo
Lisätietoa RACE WEEKENDin sunnuntain aikuisten OCR-kilpailusta
Allaolevasta linkistä löytyy video vuoden 2021 OCR Racen sääntöihin ja ohjeisiin. Rata ei ole täysin sama tämän vuoden kisassa, mutta jos et ole aiemmin käynyt OCR Factorylla, video helpottaa hahmottamaan salia ja esteiden sijaintia.
Alla olevassa tekstissä säännöt lukee oikein.
Kilpailijan tulee noutaa oma ajanottosirunsa salin tiskiltä paikalle saapuessaan. Ajanottoranneke kiinnitetään oikean jalan nilkkaan. Paikalla on hyvä olla noin 45-60 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa.
Yleisölle on hyvin tilaa kisa-alueen keskellä, joten voit ottaa kannustusjoukot mukaasi.
Pukuhuoneissa on rajallinen määrä lukollisia kaappeja, mutta tavaroita/laukkuja on mahdollista jättää salin juhlatilaan. Suihkutilat on käytettävissä kilpailun jälkeen.
Lämmittelyyn on käytettävissä cardiolaitteita sekä vapaata tilaa omatoimiselle lämmittelylle.
Vesipiste sijaitsee naisten pukuhuoneen lähellä, juoksuradan kaarteessa.
Lasten hupisarja starttaa klo 9:30 Lasten kilpasarjan ensimmäinen lähtö on noin klo 10:00. Aikuiset starttaavat noin klo 10:30, riippuen lasten kilpasarjan osallistujamäärästä. Ensin matkaan lähtee PRO-sarjan kilpailijat ja heidän jälkeen yleisen sarjan kilpailijat. Kaikki lähdöt tapahtuu 3 minuutin välein yksi kilpailija kerrallaan. Jos haluat yleisen sarjan kisassa startata yhdessä jonkun toisen kilpailijan kanssa, ilmoita siitä kisalippua ostaessasi lisätietokentässä niin laitamme teille saman lähtöajan.
Kisa alkaa 2 kierroksen (yksi kierros 120m, 2krs=240m) juoksulla. Kokonaisjuoksumatka tulee olemaan hieman alle 6km. Juoksukaarteen mutkassa (naisten pukuhuoneen edessä) on kierroslaskuri, joka laskee kilpailijan jokaisen juoksukierroksen nilkassa olevan ajanottosirun avulla. Aulan kohdalla on näyttö, josta kilpailija voi tarkastaa monesko juoksukierros on menossa. Kierrosmittari näyttää lukemat 1 ja 2. Kun taulussa näkyy numero 2, on kilpailija juossut kaksi kierrosta ja voi siirtyä seuraavalle esteelle. Maaliin tulessa ajanottosirusta tarkistetaan juostujen kierrosten lukumäärä. Yleisessä sarjassa puuttumattomista kierroksista tulee sakkoa 1min/puuttuva juoksukierros. PRO-sarjassa suoritus hylätään, jos juoksukierroksia puuttuu. Kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa esteen. Esteet on merkitty kisakarttakuvaan numeroin. Numerot on myös kiinnitetty jokaisen esteen kylkeen, mikä helpottaa suoritusjärjestyksen seuraamista.
Yleisessä sarjassa estettä saa yrittää suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa. Jos estettä ei yrityksistä huolimatta saa suoritettua, on este mahdollista ohittaa sakkoburpeilla. Yleisessä sarjassa burpeita täytyy tehdä 10. Burpeet saa tehdä myös askeltaen hyppimisen sijaan. Jos esteillä numero 11, 13-14 tai 17-18 pääsee kaistan puoleen väliin, mutta toinen puolikas jää tekemättä, tulee burpeita tehtäväksi vain puolet eli 5kpl.
PRO-sarjassa kilpailija saa ranteeseensa 3 ranneketta. Jokainen este täytyy suorittaa hyväksytysti. Epäonnistuneesta suorituksesta kilpailija menettää yhden rannekkeen. Jotta kilpailija saa kisastaan loppuajan, täytyy hänellä olla vähintään yksi ranneke ranteessa maaliin tullessaan. Toisin sanoen kilpailija voi menettää kaksi ranneketta radalla (epäonnistua kahdessa esteessä) saadakseen silti loppuajan. Jokaista menetettyä ranneketta kohden kilpailijan täytyy ennen maaliin tuloa kiertää juoksurata lisäpainon kanssa sakkona menetetystä rannekkeesta. Esimerkiksi jos kilpailija on menettänyt radalla kaksi ranneketta (epäonnistunut kahdessa esteessä), tulee hänen kiertää ennen maaliin tuloa juoksurata (120m) kahteen kertaan lisäpainon kanssa. Jos kilpailija menettää radalla kaikki rannekkeet, voi hän jatkaa kisasuorituksen loppuun, mutta virallista loppuaikaa ei tule.
HUOM: PRO-sarjaan eli ranking-sarjaan osallistuakseen kilpailijalla täytyy olla voimassa oleva FOCRA:n kilapilulisenssi. Lisenssin voit hankkia tältä (linkki).
PRO-sarjassa kaikilla roikkumisesteillä on kilpailijalla vain yksi yritys. Muita esteitä voi yrittää suorittaa rajattomasti. Kun kilpailija tarttuu roikuntaotteeseen, on suoritus alkanut. Tämän jälkeen kilpailija ei saa koskettaa maata, ennen kuin kyseinen este on suoritettu. Hän ei myöskään saa enää päästää ensimmäisestä otteesta irti ja tarttua siihen uudelleen, sillä suoritus alkaa siitä, kun ensimmäiseen otteeseen kosketaan käsin. Roikuntakaista päättyy teippiviivan ylitykseen. Koko jalan on ylitettävä teippiviiva. Jos teippiviivan päälle astuu, on koko esteen suoritus hylätty ja kilpailija menettää rannekkeen. Kilpailijan on oltava siis tarkkana siitä, että teippiviivat ylitetään!
Jokainen kipailija saa nilkkaansa SIAC-kilpalijakortin eli ajanottokortin. Juuri ennen lähtöviivan ylittämistä kortti aktivoidaan toimitsijan toimesta päälle. Maaliin tultaessa toimitsija piippaa kortin (ja kilpailijan) saapuneeksi maaliin. Nopeimman ajan suorittanut voittaa kilpailun. Kunkin sarjan kolme parasta palkitaan OCR Factoryn mitaleilla. Kaikki osallistujat saavat osallistujamitalin maaliin tullessaan. Lopullinen sijoitus on selvillä vasta, kun kaikki kyseisen sarjan kilpailijat ovat saapuneet maaliin. Ellei mitalisijoituksille tullut kilpailija pysty jäämään palkintojenjakoon, mitali toimitetaan hänelle myöhemmin.
1. este: SEINÄT
Ensimmäisten kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa kolme pystysuoraa seinää. Yleisessä sarjassa seinien ylityksessä saa käyttää apuna seinien keltaisia tukipalkkeja. Myös toiset kilpailijat saavat autaa toisiaan. PRO-sarjassa seinät pitää ylittää ilman tukipalkkeja eikä kilpailijat saa auttaa toisiaan. Esteen suoritettuaan matka jatkuu kahden kierroksen juoksulla.
2. este: IRISH TABLE
Kaksi kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy Irish Tablen kohdalle suorittamaan seuraavaa estettä. Irish Tablen lankku on asetettu ylimmälle korkeudelle. PRO-sarjalaiset ylittävät lankun (tyyli vapaa) ilman apuvälineitä/sivupalkkeja tai toisten kilpailijoiden apua. Yleisessä sarjassa saa käyttää esteen sivupalkkeja sekä toisia kilpailijoita apuna. Kun lankku on ylitetty, kilpailija lähtee juoksuradalle alittamalla ensin juuri ylitetyn lankun. Seuraavaksi vuorossa 2 juoksukierrosta.
3. este: WEAVER
Edelliset juoksukierrokset suoritettuaan kilpailija siirtyy Weaver-esteelle häiritsemättä mahdollisia edellisen esteen (Irish Table) suorittajia. Jos kilpailija pääsee ilman häiritsemättä siirtymään Weaverin luokse Irish Tablen alta, se on sallittua. Jos edellisellä esteellä on kilpailijoita suorittamassa estettä, voi Weaverin suorittaja livahtaa Irish Tablen ja Weaverin välisten sivutukipalkkien ali/yli suorittamaan Weaveria. Weaver suoritetaan ylittäen keltaiset tukit ja alittaen mustat tukit. Eli vuorotellen yli ja ali. Lattiaa ei saa koskettaa, ennenkuin on ylittänyt viimeisen tukin. Yleisessä sarjassa ei ole niin vakavaa, jos jalka lipsahtaa välillä koskettamaan maata, tai jos kaveri avustaa suorituksen aikana. PRO-sarjalaiset suorittavat esteen koskematta maahan, ilman apuja toisilta henkilöiltä sekä ilman koskemista sivupalkkeihin. Jos esteellä epäonnistuu, voi sitä kaikissa sarjoissa yrittää uudestaan. PRO-sarjalaiset menettävät rannekkeen jos eivät yrityksistä huolimatta pysty suorittamaan estettä. Kun palkit on edetty sääntöjen mukaan, matka jatkuu kahdella juoksukierroksella.
4. este: MULTIRIG
Juoksukierrokset suoritettuaan kilpailija siirtyy vaahtomuovimontun tasanteelle. Montun yläpuolella oleviin puoliin on asetettu roikkumaan erilaisia otteita. Kilpailija etenee otteita käyttämällä montun alkutasanteelta montun toisella puolella olevalle tasanteelle. Este on suoritettu, kun kilpailija on edennyt montun tasanteelta toiselle. Yleisessä sarjassa estettä saa yrittää useampaan kertaan. Monttuun pudottuaan kilpailija aloittaa esteen alusta lähtötasanteelta. PRO-sarjassa estettä saa yrittää vain kerran. PRO-kilpailijan pudotessa monttuun ranneke katkaistaan toimitsijan puolesta. Esteen suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle juoksurampin takapuolelta (juoksuradan kaarteesta) ja juoksee 2 kierrosta.
5. este: VERKKO
Verkko sijaitsee vaahtomuovimontun ympärillä. Verkkoa lähdetään kiipeämään juoksuradan puolelta ja kiivetään montun yli tullen alas verkkoa pitkin montun toiselta puolelta. Alas tultuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta eli Weaverin ja montun välistä. Seuraavaksi edessä hieman yli 2 juoksukierrosta.
6. este: MT. OLYMPUS
Vähän yli kahden juoksukierroksen jälkeen kilpailija suorittaa viistoseinän, Mt. Olympuksen. Seinän alku- ja loppupäähän on merkitty lattiaan merkkiteipit, joiden välissä kilpailija ei saa koskettaa maata. Seinän toinen puoli on jyrkempi kuin toinen. Yleisen ja lastensarjojen kilpailijat suorittavat loivemman seinän, joka on juoksuradan puolella. PRO-sarjalaiset suorittavat sekä loivemman että jyrkemmän puolen. PRO sarjan kilpailija aloittaa esteen loivemmalta seinältä ja kiertää Mt. Olympuksen ympäri koskematta välissä maata. Viistoseinän päädyssä kilpailija saa kuitenkin ottaa jaloilla tukea puiselta vaakapalkilta kääntyessään seinän jyrkemmälle puolelle. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa juoksua kahdella kierroksella.
7. este: LABYRINTTI
Torozin labyrintti Minotaur 3.0: alin mahdollinen vaakakaista. Tapeilla lähdetään toisesta reunasta teippiviivan takaa (vasen tai oikea reuna) ja kuljetetaan tapit käsillä niistä roikkuen labyrintin toiseen reunaan teippiviivan yli. Jalkoja saa käyttää apuna seinää vasten, mutta jalat ei saa koskea maahan ennen kuin teippiviiva on ylitetty tapeilla. PRO-sarjan kilpailijoilla on vain yksi yritys esteellä. Kun tapit on siirretty toiseen reunaan, ei niitä tarvitse siirtää takaisin vaan seuraava kilpailija kulkee tapeilla laudan toiseen päähän eri suuntaan. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa juoksua kahdella kierroksella.
8. este: MULTIRIG
Este suoritetaan käsillä roikkuen erilaisia otteita pitkin. Otteet selviävät kisassa. Esteen suorittaminen lähtee teippiviivan takaa ja päättyy teippiviivan ylittämiseen toisessa päässä estettä. Välissä ei saa koskea maahan jaloilla eikä jalkoja saa käyttää apuna esteellä. PRO-sarjoissa vain yksi yritys esteellä. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa kahdella juoksukierroksella.
9. este: VAAKAKÖYSI + REKIN YLITYS VERKON AVULLA
Kaksi kierrosta juostuaan kilpailija siirtyy vaakaköydelle. Jalat irroitetaan maasta ennen teippiviivaa. Vaakaköydestä suoraan kilpailija siirtyy rekkiin kiinnitettyyn verkkoon, kiipeää verkkoa ylöspäin ja ylittää rekin. Vaakakäyden ja verkon siirtymässä ei saa koskettaa maata. Rekin ylitettyään kilpailija kiertää 2 juoksukierrosta.
10. este: RING TOSS + MONKEY BAR
Seuraavana esteenä on OCR-kehikon ulommainen este, Ring Toss + monkey bar. Kilpailija siirtyy juoksuradalta takasuoran sisäänmenoaukosta puiselle kehikolle. Ring Toss esteellä edetään kahdella renkaalla metallisia vaakatappeja pitkin. Etenemistyyli on vapaa. Liikkeelle lähdetään niin, että renkaat on asetettu ensimmäiseen ja toiseen tappiin ja este on suoritettu, kun renkaat on kahdella viimeisellä tapilla. Lähtö- ja maalitapit on merkitty teippinuolin. KILPAILIJA PALAUTTAA TÄSSÄ VAIHEESSA ITSE RENNKAAT LÄHTÖTAPPEIHIN!
Renkaat palautettuaan kilpailija estettä monkey barille puisia pystytolpia mahdollisesti apuna käyttäen SIITÄ KOHDASTA MIHIN RING TOSS PÄÄTTYI (eli koko kaistan puolivälistä, merkattu lattiaan teippiviivalla) ja jatkaa monkey barin zikzak-osuuteen. Monkey barista siis suoritetaan pieni pätkä vaakatasoista puolaosuutta (vain muutama puolaväli) ja sen jälkeinen ylös-alas-osuus. Maahan tullaan monkeybarin päätteeksi teippiviivan yli.
Yleisen sarjan kilpailijat voivat halutessaan ottaa jalkoja avuksi monkeybarin zikzak-osuudella, PRO-sarjassa jalkojen käyttö apuna ei ole sallittua.
Korokelaatikoita saa käyttää apuna renkaisiin ylettyäkseen sekä alku- että loppupäässä Ring Tossia.
Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta, montun vierestä. Näin ollen seuraavalle esteelle tulee juoksumatkaa 2 kokonaista ja 1/4 kierrosta.
11. este: RENKAAT
Monkeybarkaistalle on laitettu roikkumaan renkaita, jotka edetään vain käsiä käyttämällä teippiviivan takaa. Este on suoritettu kun jalat ylittävät teippiviivan koko kaistan puolivälissä. Jalat eivät saa koskettaa maata teippiviivojen välissä. PRO-sarjoissa vain yksi yrityskerta.
Esteen suoritettuaan kilpailija menee juoksuradalle kuvan osoittaman nuolen kohdalta, eli juoksuradan kaarteen kohdalta, montun vierestä. Näin ollen seuraavalle esteelle tulee juoksumatkaa 2 kokonaista ja 1/4 kierrosta.
KILPAILIJA EI VOI JUOSTA MUIDEN KAISTOJEN LÄPI NIIN ETTÄ HÄIRITSEE MUILLA ROIKKUMISKAISTOILLA OLEVIA KILPAILIJOITA, VAAN KISAKARTTAKUVASSA NÄKYVIEN KELTAPUNAISTEN PYSTYSSÄ OLEVIEN NUOLTEN KOHDALTA.
12. este: DIP WALK
Vähän yli 2 kierrosta juostuaan kilpailija pysähtyy nojapuille. PRO-sarjassa nojapuut on asetettu viistoon niin, että lähtöpää on alempana kuin loppupää. Yleisessä sarjassa nojapuut on vaakatasossa. Nojapuiden alkupäähän teipataan lähtöviiva käsille, sekä loppupäässä on merkkiteippi, joka täytyy ylittää, jotta suoritus on hyväksytty. Nojapuut kävellään käsillä, jalat irti maasta/aisoista. Esteen suoritettuaan kilpailija jatkaa matkaa juosten 2 kierrosta.
13. este: ATLASKIVI
Esteelle tullessaan kilpailija nostaa painopallon yhden kerran tynnyrin päälle. Yleisessä sarjassa naisten pallon paino on 50kg ja miesten 70kg. PRO-sarjassa pallon paino naisilla on 60kg ja miehillä 80kg. Pallon kerran tynnyrin päälle nostettuaan kilpailija pudottaa pallon takaisin lattialle ja jatkaa juoksua.
14. este: LOW RIG
Kilpailija siirtyy takasuoralta OCR-kehikon Low Rig-kaistalle. Low rig -osuudella kilpailijan jalat eivät saa koskettaa maata. Yleisessä sarjassa puolivälin kohdalla kilpailija saa tulla maahan ennen loppuosuuden suorittamista, kunhan on ylittänyt puolen välin teippiviivan Jos yleisen sarjan kilpailija suorittaa Low rig -osuuden sääntöjen mukaisesti, mutta epäonnistuu jälkimmäisellä osuudella, saa hän lähteä yrittämään uudestaan suoraan jälkimmäistä puolikasta ilman, että joutuu tekemään jo hyvin suoritetun alkuosuuden uudelleen. PRO-sarjassa maahan ei saa koskea missään välissä. Jos PRO-kilpailija epäonnistuu missä tahansa kohtaa kaistaa, menettää hän rannekkeen. Kaista on suoritettu, kun kilpailija hyppää maassa olevan teippiviivan yli kaistan lopussa. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin muillakin keskikaistoilla, eli nuolen osoittamasta kohdasta, ja juoksee hieman yli 2 kierrosta.
15. este: MULTI RIG
Seuraavaksi vuorossa OCR-kehikon kaista, joka alkaa Pipeline-esteen kohdalta. Pipeline ei kuitenkaan ole osa estekaistaa kilpailussa, vaan koko kaistan pituudella on erilaisia roikkuvia otteita/esineitä, joden avulla kaista suoritetaan alusta loppuun. Loppupuoliskolla kaistaa on ankkurit, joissa liikutaan irtorenkailla. RENKAAT TÄYTYY PALAUTTAA PAIKOILLEEN OMAN SUORITUKSEN JÄLKEEN.
Yleisessä sarjassa kilpailija saa käydä maassa kaistan puolessa välissä ennen kaistan loppuosuutta. PRO-sarjassa maahan ei saa astua kaistan keskellä, vaan kaista suoritetaan alusta loppuun koskematta maahan. Jos alkupuoli kaistasta on suoritettu ja yleisen sarjan kilpailija epäonnistuu puolen välin jälkeisellä osuudella, saa hän aloittaa uuden yrityksen puolen välin kohdalta. PRO-sarjoissa vain yksi yrityskerta.
Kaista on suoritettu, kun kilpailija hyppää maassa olevan teippiviivan ylitse ja palauttaa renkaat alkupaikoilleen. Tämän jälkeen kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.
16. este: TASAPAINOILU
Lattia on laavaa! Kilpailija suorittaa tasapainoradan koskematta maahan kertaakaan alku- ja lopputeippiviivojen välissä. Jos tasapainoradalta putoaa maahan, kilpailija aloittaa radan alusta. Molemmissa sarjoissa yrittää saa lukuisia kertoja. Tasapainoradan jälkeen kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle samasta väliköstä kuin kaikkien muidenkin sisäkaistojen jälkeen, eli kuvakartan punakeltaisten nuolien suuntaan juosten 2 kokonaista ja 1/4 osa kierrosta.
17.este: KÖYDEN KIIPEÄMINEN
Kilpailija siirtyy kahden kierroksen jälkeen taas takasuoralta juoksuradan keskelle. PRO-sarjassa köysi kiivetään ylös asti koskettaen ylhäällä mustaa metallista kiinnikettä. Yleisessä sarjassa toisen käden täytyy käydä köyteen merkityn teippiviivan yläpuolella. PRO-sarjan kilpailijoilla on yksi yritys. Köyden kiivettyään kilpailija jatkaa matkaa juoksuradalle samasta väliköstä kuin aiemmillakin kaistoilla, eli kuvakartan punakeltaisten nuolien suuntaan juosten 2 kokonaista ja 1/4 osa kierrosta.
18. este TOROZ RIG
Seuraava kaista sisältää erilaisia roikkuvia otteita. Kaistalle lähdetään teippiviivan takaa ja kaista on suoritettu loppupään teippiviivan ylitettyä. Yleisen sarjan kilpailijat suorittavat vasemman puoleisen otekaistan (helpommat otteet+köysiä joihin saa ottaa nilkkalukon), PRO-sarjan kilpailijat oikean puoleisen otekaistan. PRO-sarjan kilpailijoilla on yksi yritys. Kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin aiemmillakin keskikaistoilla, eli nuolen osoittamasta kohdasta ja juoksee vähän yli kaksi kierrosta.
19. este: SPINNERIT + MULTIRIG
Viimeinen OCR-kehikon kaistoista alkaa Spinnereillä. Spinner-renkaita on 4kpl. Spinnereiden jälkeen yleisessä sarjassa saa hypätä korokelaatikon päälle lepäämään. PRO-sarjassa laatikkoa ei ole keskellä kaistaa, vaan koko kaista on edettävä koskematta maahan välissä. Spinnereiden jälkeen tulee multirig-kaista, jonka otteet selviää kisassa. Yleisessä sarjassa on taas sallittua aloittaa uudelleenyritys korokelaatikolta, jos siihen asti on ehtinyt ennen epäonnistumista. PRO-sarjoissa yksi yrityskerta. Koko kaistan suoritettuaan kilpailija siirtyy juoksuradalle samasta väliköstä kuin edelliselläkin kaistalla, eli nuolen osoittamasta kohdasta.
20. este: BULGARIAN BAG
Kilpailija nostaa harteilleen painosäkin ja juoksee yhden kierroksen matkan säkin kanssa. Säkki saa koskettaa kierroksen aikana maata, mutta edetä saa ainoastaan sillon, kun säkki on kannossa. Jotta juoksukierrslaskuri ei menisi sekaisin kierroksista, ei kilpailija voi ylittää kierroslaskuria juoksuradalla. Tämän vuoksi säkin kanssa juostaan hieman eri reittiä, kuin normaalilla juoksukierroksella. Poikkeusreitti on merkitty kisakarttaan katkonaisilla keltaisilla nuolilla ja se merkitään myös kisapäivänä kisaradalle. Säkin kanssa juoksuradalla edetään sisäkaistaa, jotta nopeammat juoksijat pääsevät ohittamaan ulkokaistalta. Kierroksen kierrettyään kilpailija LASKEE (EI HEITÄ!) säkin takaisin sille kuuluvalle paikalle ja jatkaa juoksua kahdella kierroksella.
Molemmissa sarjoissa miesten säkin paino 25kg, naisten säkin paino 15kg.
21. este: KANISTERIT
Seuraavaksi juoksukierrosten jälkeen vuorossa on kanisterien kanto. Miesten yleisen sarjan kilpailijat kantavat molemmissa käsissään 20kg kanistereita yhden kokonaisen ratakierroksen, naisten yleisen sarjan kilpailijat 15kg kanistereita. Miesten PRO-sarjalaiset valitsevat käsiinsä kierroksen ajaksi 24kg kanisterit ja PRO-naiset 20kg kanisterit. Kanisterit saa laskea maahan kierroksen aikana niin halutessaan ja jatkaa matkaa lepuutettua käsiä hieman. Jotta juoksukierroslaskuri ei menisi sekaisin kanisterien kannosta, ei kilpailija voi ylittää juoksukaarteen kierroslaskurimattoa. Poikkeusreitti on merkitty kisakarttaan katkonaisilla keltaisilla nuolilla ja se merkitään myös kisapäivänä kisaradalle. Kanistereiden kanssa juoksuradalla edetään sisäkaistaa, jotta nopeammat juoksijat pääsevät ohittamaan ulkokaistalta. Kierroksen jälkeen kilpailija laskee kanisterit samaan paikkaan, josta hän ne otti ja jatkaa juoksua kahdella kierroksella. (Jos kaikki kanisterit sattuu olemaan juuri varattuina, voi kilpailija käyttää vaihtoehtoisesti myös samanpainoisia kahvakuulia kantamiseen.)
22. este: KELKAN TYÖNTÖ
Kaksi juoksukierrosta juostuaan kilpailija tulee vihreän nurmimaton kohdalle. Nurmimatolla on työntökelkkoja, joista yhtä kelkkaa työnnetään yhden kerran edestakaisin merkkiviivojen yli niin että koko kelkka ylittää merkityn pätkän molemmissa päissä. Kaikissa sarjoissa naisten kelkan paino on kelkan paino (35kg) plus lisäkiekkoja 75kg, miesten kelkan lisäpainot 125kg. Kelkan edestakaisin työnnettyään kilpailija jatkaa juoksua kahdella juoskukierroksella.
23. este: VERKON YLITYS
Hieman yli 2 kierrosta juostuaan kilpailija saapuu toiseksi viimeiselle esteelle. Kilpailija ylittää pitkän kyykkyräkin päätyyn viritetyn verkon. Kun este on suoritettu, kilpailija juoksee viimeiset 2,5 juoksukierrosta viimeiselle esteelle, rampille.
24.este: RAMPPI
Viimeinen este on juoksuramppi. Kilpailija juoksee edelliseltä esteeltä 2,5 kierrosta ja tulee rampille takasuoran kohdalta. Yleisessä sarjassa suoritetaan keskimmäinen rampeista, joka on 4,25 metriä. Rampissa roikkuu lyhyt köysi, jota saa käyttää apuna. PRO-sarjan kilpailijat juoksevat korkeimman, 5 metriä korkean rampin. Rampissa roikkuu lyhyt köysi, jota saa käyttää apuna. Rampin ylös päästyään kilpailija siirtyy askelmien kautta rampin taakse ja juoksee rampin takakautta (ei rampin edestä) suoraan maaliin noin puoli ratakierrosta. Ei siis enää 2 kierroksen juoksua!
MAALI!
Kilpailijan tulee palauttaa ajanottosiru maalissa toimitsijalle, jotta suoritusaika voidaan lukea tulosjärjestelmään heti.
PRO-sarjassa:
Ennen maaliin juoksemista toimitsija tarkistaa maaliportilla kilpailijan jäljellä olevien rannekkeiden lukumäärän.
- Jos kilpailijalla on kaikki rannekkeet jäljellä, hän voi juosta suoraan maaliin.
- Jos yksi ranneke puuttuu (1 este epäonnistunut), ottaa kilpailija maalialueen vierestä 30kg painopallon ja kiertää yhden kierroksen lisäpainon kanssa. Pallon kantotapa on vapaa ja pallo saa käydä välillä maassa, mutta edetä saa vain kun pallo on kannossa. Pallon kanssa kuljetaan kierroslaskurin ylitse eli normaalia juoksuradan reittiä pitkin. Kun kierros on suoritettu, toimitsija merkitsee ranteeseen tussilla viivan, joka tarkoittaa yhden sakon suorittamista. Kilpailija palauttaa painopallon samaan paikkaan josta sen otti ja juoksee maaliin.
- Jos kaksi ranneketta puuttuu (2 estettä epäonnistunut), ottaa kilpailija maalialueen vierestä painopallon ja kiertää yhden kierroksen lisäpainon kanssa. Pallon kantotapa on vapaa ja pallo saa käydä välillä maassa, mutta edetä saa vain kun pallo on kannossa. Pallon kanssa kuljetaan kierroslaskurin ylitse eli normaalia juoksuradan reittiä pitkin. Kun kierros on suoritettu, toimitsija merkitsee ranteeseen tussilla viivan, joka tarkoittaa yhden sakon suorittamista. Tämän jälkeen kilpailija kiertää vielä toisen samanlaisen kierroksen painopallon kanssa ja kierroksen kierrettyään toimitsija merkitsee ranteeseen toisen viivan kertomaan toisen sakkokierroksen suorittamisesta. Kilpailija palauttaa painopallon samaan paikkaan josta sen otti ja juoksee maaliin.
- Jos kaikki kolme ranneketta puuttuu, kilpailija antaa ajanottosirunsa toimitsiijalle ja juoksee maaliin ilman loppuajan saamista. Kilpailijan suoritus on hylätty.